Ignoranta,sau lipsa de timp

Locuiesc de multi ani in Timisoara si de curand,am realizat ca nu stiu mai nimic despre istoria orasului,mai mult, ca trec in fiecare zi pe langa o statuie,destul de complicata,pe care nu am fost niciodata curioasa s-o privesc cu atentie. Am participat la concerte organizate in preajma ei,m-am relaxat pe banci,sau pe terase la o bere,mi-am asteptat prietenii,langa ea. Dar niciodata nu am ridicat capul sa privesc cu atentie ce reprezinta grupul statuar,sau care e rostul lui. M-am ingrozit cand am realizat ca parcurg piata aceasta de mai mult de zece ani,gandindu-ma la ce voi pregati cand voi ajunge acasa,sau concepand planuri pentru ce voi face cu restul zilei! Cat de indiferenti putem fi fata de lucrurile din jurul nostru,pe care ne-am obisnuit sa le ignoram,indiferent cat de valoroase sunt(sau poate doar eu sunt astfel).

Intamplarea a facut ca am fost pusa in situatia de a povesti despre oras, unui strain si am „sapat” o seara intreaga pe net,sa gasesc ceva de zis. Apoi am vrut sa ma mandresc ca sunt romanca si am inceput sa-mi framant creierii, ce este reprezentativ pentru noi,ca popor,ca tara? Am inceput cu Sapanta, cu Manastirile din Nordul Moldovei, ceva obiceiuri si costume populare…si m-am cam blocat. M-am mai gandit cu disperare la „branza in scoarta de stejar” si am intrat in pauza de gandire. Suntem deosebiti,sau doar ne place sa ne consideram astfel?

Am facut scoala in vremuri de trista amintire,cand se insista pana la satietate pe ideea de roman-patriotism-tara-popor. De ce nu-mi amintesc nimic reprezentativ din domeniul asta? Am uitat in bucuria libertatii totale de dupa Revolutie,sau pur si simplu, n-am avut ce uita? Pentru mine este foarte clar ca nu am nevoie de dovezi ,care sa certifice ca am motive sa fiu mandra ca sunt romanca. Dar tare mi-as fi dorit sa am mai multe lucruri de lauda. Sunt convinsa ca acestea exista,dar nu e nimeni interesat sa le promoveze,exact cum nu exista placute explicative pe cladirile cu o arhitectura unica din oras, care ne-ar face constienti de valorile care zac in preajma noastra,la un pas de a fi descoperite.

Istoria noastra ,merituoasa sau nu,ne face ceea ce suntem acum si consider ca e o pierdere imensa,praful care se asterne continuu asupra ei. Aceasta nu e insa o sentinta,e un indemn la descoperirea valorilor. Ce alte motive mai avem de mandrie?

8 thoughts on “Ignoranta,sau lipsa de timp

  1. Şi eu trec zilnic pe lângă monumente care m-am obişnuit să fie acolo, fără a le acorda timpul necesar cercetării. În cazul meu pot vorbi atât de ignoranţă cât şi de lipsă de timp. Mereu îmi spun că mâine voi avea timp şi de ele.

  2. Avem o tarisoara frumoasa si plina cu vestigii vechi care nu ne-au fost inoculate in scoala pe vremea cand noi eram ” soimi”.Nu cred ca este ignoranta din partea noastra…ignoranta vine din partea celor care „alcatuiesc” ( daca am spus bine) cartile de istorie …suntem invatati despre alte tari si despre ce au ele dar despre tara noastra mai putin…Sunt din Neamt si aici sunt destule …nu pot spune ca nu le stiu insa…nu le stiu istoria iar asta este un lucru grav , degeaba stii ce statuie este daca nu stii istoria ei …

    • Bine ai venit, tink3rbe11! Cam asta era una din tristetile mele,chiar si pe net gasesti greu istoria unor vestigii interesante.Edilii s-ar putea ocupa sa prezinte descrieri succinte,macar pentru cele aflate central.

  3. Pingback: Istoria Timisoarei: Statuia Sfintei Treimi | Redsky2010's Blog

  4. Pingback: Istoria Timişoarei « Clipe de Cluj

Lasă un răspuns

