Moldovean, ardelean sau banatean, conteaza?

Am inceput cu acestea trei, pentru ca au o semnificatie speciala pentru mine. Ideea pe care vreau s-o expun insa, se aplica la toate regiunile tarii. Conteaza unde ne-am nascut? Daca esti banatean ai patru perechi de ochi (vorba era despre altceva,dar nu vreau sa devenim vulgari!)? Daca esti ardelean ai puteri speciale, fata de amaratii care traiesc in Moldova sau in Oltenia? Inteligenta, harnicia, bunul simt tin de zona natala?

Fiind „aclimatizata” in alta zona decat cea in care m-am nascut poate am tendinta de a fi mai toleranta. Dar imi amintesc cand intalneam oameni din Ardeal, eu locuind la vremea respectiva in Moldova, imi era tare drag sa-i ascult si nu m-am simtit niciodata superioara lor si nici ei mie. Eram romani ,vorbeam aceeasi limba, chiar daca unii foloseam cuvinte diferite, era prilej de gluma sau de curiozitate, fara suparare.

Aici in Banat exista o oarecare ostilitate impotriva celor din alte zone, dar doar la nivel de minti marginite, oameni care oricum nu gandesc prea evoluat nici in alte domenii.  Oamenii care fac rele nu provin cu predilectie dintr-o anumita zona a tarii. Toate padurile cu uscaturile lor!

Cat am fost studenta am avut in grupa colegi din toate zonele tarii. Ieseam la bere impreuna si a contat mereu doar modul cum stii sa te distrezi si eventual cati bani ai de bere si nu alte considerente. Inca mai am prieteni din acea perioada. Ne-am intalnit pe terasa in vara, eram de peste tot Ardeal,Timisoara, Oltenia, Resita, Lugoj si ne-am distrat perfect.

Nu cred ca zona din care provenim ne caracterizeaza ca oameni de calitate sau nu. E firesc sa fim mandri de ceea ce suntem, dar exagerarile nu sunt bune nici aici. Bunul simt nu e marca inregistrata de anumita regiune. Idei cum ca moldovenii sunt lenesi, iar banatenii sunt gospodari, ca oltenii sunt hoti si ardelenii vrednici, ar trebui revizuite luand in considerare istoria, oamenii de valoare dati de fiecare zona, considerentele geografice.

Haideti sa lasam „zazania de zona” si sa privim corect realitatea. Nu poti caracteriza dupa un om, o regiune si nici nu poti eticheta un grup dupa criterii anacronice. Exista tipuri de discutie in care orgoliile cresc nejustificat si fiecare incearca sa-si asume merite, antrenandu-se in controverse sterile. Nu alegem unde ne nastem, dar alegem sa sfintim locul. Ca-i bun sau rau, asta noi hotaram. Sa nu uitam Hora Unirii!

Lasă un răspuns

