Clientul nostru, stapanul nostru

Este una din sintagmele pe care trebuie sa le aplic in fiecare zi, indiferent de vreme, dispozitie sau stare sociala a clientului. Uzual imi iese fara efort, imi place sa explic, sa ofer, sa-i ajut  sa se decida, intr-un cuvant, sa multumesc oamenii. Ieri unul dintre clienti a fost un om mai in varsta, un artist din cate am dedus eu, dar unul extrem de indecis si pe care ori nelinistea creatiei, ori pretul sculelor mele il faceau usor nervos si instabil. A deliberat greu, a ales flexul cel mai mic si mai ieftin si normal, cu performantele cele mai scazute.

In timpul cat i-am facut actele mi-a pus o multime de alte intrebari referitoare la alte scule, a sarit de la una la alta, la un moment dat am ramas usor perplexa, tocmai ce-i facusem bon de casa(care nu se poate anula!)ii incasasem banii si ma intreaba de o alta masinarie, al carui pret era net superior. Fara anunt prealabil, decide ca nu mai vrea flexul platit deja, ci poate vrea la comanda altceva. L-am aprobat amabila, dar deja incepusem sa ma  indoiesc de afacerea facuta cu vanzarea aceasta. Intr-un final, descurajat de pretul mare al sculei de care intrebase, ramane la alegerea initiala si eu fericita ca s-a decis, uit sa-i incerc flexul. Omisiunea mea nu era grava, pentru ca sculele sunt incercate indelung pe stand in fabrica si nu s-a intamplat sa fie defect ceva pana acum, au si garantie. Ideea e ca nu am respectat procedeul standard, lucru ce avea sa ma coste ulterior…cam peste o ora!

Omul pleaca si reapare, cum spuneam, cu obiectul inapoi. Alarmata ii ies in intampinare „nu functioneaza?”intreb, realizand in aceeasi secunda ca nu i-l incercasem. „Are un zgomot ciudat”, imi raspunde. Curioasa il bag in priza si-l ascult, mergea rotund, cu zgomotul firesc al angrenarii rotilor dintate, usor poticnit, la turatie mica. Incepe sa-mi explice ca ce are el vechi acasa, nu face asa. Il inteleg si incep sa dau jos din raft alte modele mai mari(evident ca exact la fel ca al lui nu mai aveam nici unul!) sa auda ca zgomotul era firesc si se regasea la toate produsele. Neconvins, ii propun sa-i dau banii inapoi si sa anulam toata treaba: nu-ti place, nu cumperi! Nu e de acord, se scarpina in cap, transpira usor, se framanta, se codeste. Ii zic sa mearga acasa si sa-l incerce in materialul pe care doreste sa-l prelucreze, sa se convinga, de buna functionare „in sarcina” a produsului. Mi-as fi slefuit biroul, sa-i arat ca merge, dar parca-mi parea rau de cat de frumos lucea lacul pe el! Pleaca intr-un final, dand din cap, a afacere in neregula. Sa fiu sincera eram convinsa ca am sa-l revad curand!

Azi, apare iar. Cand l-am vazut am simtit ca ma scufund, stiam ce urma si deja era tarziu sa-i mai returnez banii. A venit cu intariri, un alt client de-al meu, convins de valabilitatea produselor pe care le vand. Incep iar cu datul flexurilor jos din raft,  incercari, demonstratii acustice similare celor din ziua anterioara, caraituri de angrenaje, propuneri de cumparare a unui alt produs mai scump, dar cu calitati mai bune. Evident si acesta caraia la fel!!! Am realizat ca omul nu voia sa investeasca mai mult oricum, statea in mijlocul magazinului cu mana in cap si-si plimba sapca din fata spre in spate, intr-o grea dilema. Facuse trei drumuri, cand putea sa slefuiasca ceva si sa se convinga simplu daca se poate face treaba cu el si sa ignore zgomotul care-l deranja atat de tare, ca daca ar fi dorit sa sune muzical, ma gandesc ca-si lua pian!

Nu m-am enervat, ma uitam curioasa la el cum nu putea sa se decida ce avea de facut si tot cauta argumente sa ma convinga de sunetul suspect pentru urechea lui. Pana la urma a plecat iar, cu ustensila sub brat si mi-ar placea sa cred ca povestea s-a incheiat  aici. Dar parca-l vad si maine si am cam epuizat si rabdarea si argumentele!

23 thoughts on “Clientul nostru, stapanul nostru

  1. 🙂 eu sigur, il trimiteam din prima, la plimbare. Nu aveam rabdare cu el. Asta imi aminteste, de o batranica din vecini, care si-a luat usa metalica. Timp de 1 an de zile, cat a fost usa in garantie, aproape saptamanal, venea cineva de la firma sa ii verifice usa, care ba nu inchide bine, ba scartaie inrt-un fel anume, ba face purici sau raie. Si veneau aia, de cate ori baba le dadea telefon. Pai eu o luam de o aripa si o zvanturam de nu se vedea. Nu e adevarat ca clientul nostru e si stapanul nostru. Eu inteleg vanzarile, bazate pe onestitate, si de-o parte si de alta.

    • pe oameni trebuie sa-i asculti si sa-i indrepti spre alegerea cea mai buna pt ei. daca nu ai suficienta rabdare, probabil trebuie sa faci altceva. oamenii sunt de toate felurile si pe banii lor unii se decid mai greu. oricum cearta nu rezolva nimic 😉

  2. Pingback: Toamna, voi, poezie, arte și cromatică vie « Mirela Pete. Blog

  3. n-o să mă apuc să bifez dacă ai urmat îndeaproape pașii vânzării. lucrez de ani buni în domeniu, atât ca vânzător, cât și ca trainer. faptul că nu ai cedat tentației de a-i spune ce merita (ca om, nu ca client) spune despre tine că știi ce faci, că ești bună în ceea ce faci. felicitări.
    nu renunța la zâmbet și amabilitate, chiar dacă revine. gândește-te că nu are nimic cu tine, nu e ceva personal, este doar lipsa de încredere, informația pe care, poate, nu o deține încă.
    vorbește-i. 😀

    • deja m-am inarmat cu o noua doza de rabdare si mai gasesc eu ceva argumente noi 😀
      ceea ce cred despre om, eventual spun acasa si in viata privata, aici sunt in slujba lor si fac ce trebuie ca sa plece multumiti si sa revina.
      nu ma mai lauda atat, ca ma rasfeti prea tare :*

      • redsky, nu te răsfăţ. spun ce cred. dacă ai fi scris lucruri care îmi demonstrau că tehnic ai greşit, ţi le-aş fi spus şi pe acelea, dar aşa cum spun trainerii 😉 cu siguranţă îl ştii. feed-back.
        şefii au alt mod de a vorbi. dar ei nu merg la cursuri. 😆

      • din pacate nici eu nu am facut nici un curs. am invatat din mers si am multi ani de experienta in spate…cu toate astea tare mi-ar placea sa invat sa-i „zapacesc” dupa carte 😀

  4. Adevarul ca meseria de vanzator nu este una atat de usoara cum pare.Este meseria mea de baza si pot spune ca o ador .Nu este usor sa zambesti in fiecare zi, sa le multumesti tuturor ca au cumparat si sa-i mai inviti si alta data , sa stai dupa fiecare client care vrea sa incerce si 10 produse fara a cumpara nimic..
    Daca nu iti place aceasta meserie nu este recomandat sa o si practici ( nu ma refer la tine)

  5. @tin3erbe11-zambetul e deja profesional,imi iese din orice pozitie,iar sa le arat produsele ma distreaza,simt ca-i „infectez”. odata ce le-am aratat, vin cu siguranta sa si cumpere daca au banii necesari.

    @dama fara camelii- 😀 venea singur, nu cu insotitor!

  6. Redsky, ești de fier, femeie puternică! ”Artistul” era al naibii de nehotărât. În schimb, eu sunt clientul ideal. Niciodată nu revin, nu fac reclamație, nu mă răzgândesc. Asta nu înseamnă că nu cunosc aproape tot ce se poate despre produsul care mă interesează. Aș pierde timp fizic (și psihic) dacă m-aș întoarce, dacă aș relama, timp care nu e recuperabil, pe când un obiect, rămâne tot obiect! (Se exclud cumpărăturile mari, normal). Interesant este că rareori am dat greș, cred că mă iubesc comercianții! 😉

    Un zâmbet pentru tine:

  7. Stiu si eu unul care a taiat cu drujba patru pomi si obosit din cauza efortului s-a dus la magazin sa o returneze pe motiv ca in doua zile ar fi fost normal sa taie mai mult . Cand au pornit-o a spus ca la el nu facea zgomot deloc .
    Bine ca nu avem toti ureche muzicala .

  8. @noaptebunacopii-daaaaaaaa, il stiam cu alta replica de final. ceva de genul:”vaaaaaaaaaiiiiiii ce morcovei mici,mici!!!” Fara rabdare nu se poate 😉

    @mariean viorel-clientii sunt mesteri in a inventa diferite motive. unul a venit la garantie cu o scula demontata de el, pusa aiurea la loc si plangandu-se ca nu merge.

  9. Pingback: Clientul nostru… «

  10. Da, chiar așa e: N-are nimic cu tine, numai cu nervii tăi! 😀
    Îți doresc multă răbdare, că se pare că a prins drag de tine și va reveni. Poate că n-ar strica să-l trimiți de acum la firma care oferă service pentru respectivul produs.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s