Tigarile si copiii nostri

Citind un post al lui dono, am preluat o idee care mi se pare destul de dificil de manevrat. Ca experienta de fumator sunt un zero absolut. N-am fumat niciodata, cele cateva dati cand m-am prostit, n-am inhalat. Deci habar n-am cum e sa-ti tremure mana dupa o tigara si sa salivezi abundent in speranta unui fum salvator, sa nu poti savura o cafea din cauza lipsei tutunului. Simplul fapt ca-mi duhneau hainele pana la maieu, parul, gura si un ten destul de dificil, m-au descurajat sa incerc aceasta gale de desfatare. Asta nu inseamna ca nu am alte vicii!

Discutia care m-a pus pe ganduri era atitudinea pe care o adopta parintii referitor la un copil care fumeaza. Unii spuneau ca li se pare mai corect sa fumeze la masa cu ei, decat sa inghete de frig afara, desi sunt constienti ca nu e un lucru bun.

Eu sunt de cealalta parte a baricadei. Nu ma pot impaca sub nici o forma cu ideea! Gandul ca fata mea are gatul ca hornul ma umple de spaima. Am incercat prin toate metodele pasnice sa-i explic si s-o conving ca e extrem de distructiv ceea ce face. In acest caz exemplul meu nu valoreaza doi bani, atata vreme cat taica-su trage cu talent din tigara, iar ea adora sa fie ca el. Pana sa intre la liceu era oarecum de parerea mea. Dar anturajul si permisivitatea dascalilor au castigat. Fumeaza de mai mult de 2ani, i-am restrictionat banii, am mirosit-o, am facut circ, m-am calmat. Dar stie parerea mea despre tigari si ori de cate ori se simte rau, unul din motivele pe care dau vina e tigara. Este posibil ca prin dezaprobarea mea constanta, acolo intr-un coltisor de minte inca imatura sa constientizeze ca nu face bine. Nu stau cu gura pe ea non-stop, nu am cum s-o opresc si o atmosfera incordata in casa imi displace profund. Dar nu am de gand sa renunt la ideea ca poate candva am sa gasesc argumentul care s-o convinga intradevar si definitiv ca oricata placere furnizeaza tigara aia, ea merita mai mult decat un corp afumat!

Voi cum vedeti problema fumatori sau nu? Fumati/veti fuma alaturi de copiii vostri  sau va faceti/va veti face ca nu observati?

Datorii care ma onoreaza: Gabriela, Carmen Negoita, Gabriela Elena, Noaptebunacopii, Mirela, Teo Negura, Cristian Dima.

40 thoughts on “Tigarile si copiii nostri

  1. Copii n-am, deci voi comenta puti pe langa.
    Inca nu eram casatorita cand tatalui meu i s-a parut ca eu fumez. Evident, am negat. Apoi, putin inainte de nunta, a spus ca din momentul in care voi purta numele sotului meu el nu-mi va interzice sa fumez. Si am fumat! Cat am putut, la nunta si dupa. Acum sunt la 1 pachet / zi si n-am de gand sa ma las. Este alegerea mea.

  2. Din păcate, și eu sunt fumătoare, deși știu toate relele care pot deriva din asta. Pur și simplu e un obicei prost și dăunător, de care te lași doar când te amenință moartea sau treci prin mari privațiuni pecuniare. Faptul că prinții mei nu erau de acord cu viciul meu, nu m-a împiedicat să ”perseverez”. Fumam pe ascuns, iar când mergeam în vizită la vreo prietenă care fuma, sudam țigările, ceea ce iar nu e bine.
    Așa că nu știu ce sfat să-ți dau. Unele femei se lasă de fumat când rămân însărcinate. De exemplu, soră-mea, care s-a lăsat de vreo 6 ani și nu are de gând să recidiveze.

  3. Nici eu n-am nicio treaba cu tigara, nu-mi place fumul de tigara si sunt intru totul de acord cu interzicerea fumatului in spatiile publice. E OK, nu-i condamn pe fumatori, sunt banii lor, plamanii lor, dar nu e normal ca altii sa sufere de pe urma acestui viciu…

  4. Pingback: Noaptebunacopii's Blog

  5. Pingback: Apel umanitar | Noaptebunacopii's Blog

  6. am raspuns si acolo si o sa iti raspund si tie cam la fel,fara sa ma mai repet..
    pe langa faptul ca stie ca nu sunt de acord,ca am trecut prin fazele cu palmuitul,certatul,urlatul,vorba buna,plus ce ai scris si tu mai sus..
    fuma pe ascuns,stiind ca ,,va inghite tigara” daca voi afla si mi-a recunoscut totul,fara sa omita nimic,imi spunea si unde se pitea sa traga cate o tigara.
    inchid ochii si ma fac ca nu vad cand isi aprinde o tigara langa mine(eu i-am permis asta)..in speranta ca,tocat finut(z) si nu mereu,vizavi de sanatate ..le va lasa intr-o zi.

  7. n-am copii, dar am avut mama!!!! cand am vazut ca nu glumeste, si indreapta tigara spre mana mea, dupa ce m-a prins in magazie, in clasa a XIa, am incetat cu fumatul pe o raza mai mica de 35 de km de ea. deci fumam la Magura. nu rupeam pachetul, fumam asa…crestineste. in fata parintilor am fumat tarziiiiuuu. acum sunt fumatoare de 2 tigari pe zi, la cafea. sau daca ies la o petrecere, ceva mai multe, dar imi ajunge pachetul o saptamana. am si perioade in care nu fumez deloc. ce sa zic eu de copii…indiferent de regimul restrictiv sau al pedepsei, nu cred ca reusesti. trebuie doar sa nu-i placa si sa respinga natural fumatul.

  8. Sint fumator de la 17 ani si n-am intentia sa ma las de fumat,dar nu-i incurajez pe cei care n-au incercat fumatul,nu-i incurajez pe tineri,nu le dau tigari ,iar cind imi cer foc pe strada n-o fac.Iar la servici,inca inainte de aparitia diverselor legi,am iesit afara pentru fumat si le-am cerut si celorlalti sa o faca.
    Cred ca ar fi o solutie sa insisti asupra mirosului.Una e sa fie ca o floare intre flori pe un cimp si alta sa simti apropierea gropii de gunoi a orasului.
    Una e sa o simti proaspata ca roua diminetii (cum e normal sa fie) si alta ca proaspat iesita dintr-o afumatoare de slanina.Si,eventual sa bati moneda pe reactiile baietilor la care,cred ca te pricepi mai bine ca mine.

  9. Nu voi tolera să fiu fumător pasiv, pentru că am alergie la fumul de țigară și astm, care e tratat, dar de câte ori sunt silită să inhalez fumul altora, dau de bucluc și mă trezesc la medic, care mă ceartă. Mă ceartă pentru că n-am plecat din preajma fumătorilor. Am fumat în liceu, cu colegii. În facultate mai puțin, dar suficient cât să ajung la 46 de kg, deoarece nu mai mâncam nimic, preferând țigările. Am făcut o criză de spasmofilie…nu vreau să-mi amintesc! Apoi m-am lăsat. Nu a fost ușor, simțeam, în pofida sufocării datorate astmului dobândit de pe urma ”țigărușelor”, nevoia să fac gestul, să iau țigara din pachet, s-o aprind, e ritualic la fumători. Dar am fost mai tare decât nicotina. Și de atunci n-am mai fumat. Azi fug de țigări, de fum, de casele în care se fumează…m-am despărțit de o prietenă fumătoare, pentru că nu mai suportam vălătucii groși de fum înecăcios pe care-i arunca nonșalant asupra mea… Adică îmi tratez astmul ca să inhalez fumul altora? Nooo, voi sta departe! Nimeni nu fumează la noi, am acest mare noroc! Enyei îi e silă de mirosul de tutun, sper că va rămâne cu acestă repulsie față de țigări…SPER! Nu condamn pe nimeni, categoric! Dar nu voi sta în preajma fumătorilor și e bine că nu se fumează în locurile publice. E firesc să fie așa. Există localuri pentru fumători, unde nefumătorii n-au ce căuta, normal! Așa că, e loc pentru fiecare. Dar un NU hotărât minorilor fumători. Un sport greu, polo pe apă la băieți, și să să văd dacă mai fumează! La fete, un dans sportiv, că se lasă imediat! Știu cazuri concrete. Sunt și persoane care fumează o viață întreagă fără să se vaiete de vreo afecțiune cauzată de tutun. Poate au ceva în plus, genetic, nu știu!
    Sper din suflet ca fetele noastre să nu fumeze, Anca, să dea Dumnezeu! Exemplu n-au în casă, să fim atente și noi și să facă sport!
    Weekend minunat! 🙂

  10. Eu incepusem sa fumez sporadic prin facultate, sotului meu (pe atunci prieten) nu-i placea deloc asta, asa ca de dragul lui am renuntat. A mai incercat mai tarziu cineva sa ma corupa, dar iarasi a intervenit el in forta. Si a invins!… Trebuie sa-i impui sa nu mai fumeze, si fii constanta in atitudine, nu ceda! E tanara, e pacat.

    • stiu si sunt cu inversunare impotriva, doar ca la varsta asta copiii fac mai mult ce face anturajul decat ce vor parintii. sa speram ca balanta va inclina in favoarea mea pana la urma!

  11. Pingback: SINAGOGA NEOLOGĂ DIN BRAŞOV (2) « Carmen Negoiţă FOTOGRAFII ŞI GÂNDURI

  12. Poate ca nu-i raul chiar asa de rau.Sa nu cada pe etnobotanice sau alte dementii din astea.
    Se pare ca prin cluburi e „distractia”principala.
    La Cluj s-au interzis si s-au inchis toate magazinele cu astfel de produse-un magazin era chiar linga Facultatea de Medicina si Farmacie-,dar nu sint inchise in restul oraselor.

  13. Pingback: DACĂ E DUMINICĂ, E… FOLK (36) « Carmen Negoiţă FOTOGRAFII ŞI GÂNDURI

  14. m-am apucat de fumat pe la 16 ani. intr-o zi, tatal meu, adanc infipt intr-un fotoliu, cu tigara-n coltul gurii, mi-a spus: daca te prind fumand iti bag tigara cu jarul in gura si te pun s-o inghiti! de a doua zi m-am apucat de fumat. la inceput ameteam, si-mi era rau, si sprijineam peretii iesind din „fumatoriu” de la fabrica unde faceam practica, dar nu m-am lasat, i-am aratat eu lui ca pot sa-i fac in ciuda, chiar daca habar n-avea de treaba asta!
    politica aplicata fetei mele a fost: si eu si tac-tu suntem fumatori inraiti (am vrea sa nu mai fim da’ n-avem destula vointa), este un obicei prost, nesanatos (pt.tine si pt.cei din jurul tau), un act de teribilism pe care-l fac copilandrii care imita maturii care-au fost si ei copilandrii… si cum nici unul dintre noi nu are caderea morala de a-ti interzice fumatul, ramane la latitudinea ta sa alegi. tot ce te rog este ca, daca o faci, sa respecti regulile, sa nu fumezi acolo unde este interzis, asta incluzand si acasa, in prezenta mea.
    stiu ca a mai si fumat, adolescenta e a naibii de plina de provocari si teribilisme, eu insami am vazut-o odata (dar n-am recunoscut nici taiata 😀 )
    sper si cred ca nu exceleaza. ca nu a dezvoltat acea dependenta cu care m-am luptat eu foarte multi ani.nu am vazut la ea semnele atat de bine stiute…
    sincer nu cred in reusita inversunarii. pentru ca inversunarea adolescentelor e direct proportionala cu inversunarea mamelor. ba parca se si potenteaza inversunarile astea.
    un lucru care vad ca le pune pa ganduri pe tinerele fumatoare este urmatorul sfat, nu auzit de la altii si nu citit prin carti, ci patimit pe propria piele: incearca sa fumezi cat mai putin si propune-ti sa te lasi cat mai devreme, pt.ca cu cat mai tarziu o s-o faci cu-atat mai greu o sa fie si cu atat mai tare o sa te ingrasi.

    • hmm,ar fi o idee daca n-am fi amandoua extrem de slabe, fara eforturi deosebite,cel putin la ea. notiunea de gras deocamdata nu-i trezeste nici o reactie, in plus cum ziceam merge mult pe jos de nevoie si deocamdata face si nitel sport. totusi imi place sa cred ca nu-i in stadiu prea grav, am fost amandoua in vara 6zile in concediu,nedespartite si si-ar fi ros unghiile. n-a fost cazul. cred ca mai mult imita,decat ca simte ea nevoia…

  15. cred ca suntem cam fara putere la capitolul asta de la un punct ioncolo. Dincolo de puterea exemplului si a vorbei , eventual citeva poze scary de pe net cu plamini cavernosi … nu prea ai ce face! Pina pe la 14-16 ani il mai cobori pe Mos Niculaie din pod dar dupa aia?! 😉

    • bataia nu rezolva nimic. e singura pana la 6seara. poate fuma un vagon de tigari!
      poze sunt pe fiecare pachet de tigari, pune poza sa nu se vada si continua. aveam o prietena care-si pusese costumul de baie in frigider sa dea de el cand voia sa manance,era supraponderala. dupa un timp, dadea deoparte costumul si manca lejer!

  16. Eu zic ca indiferent ce fac parintii, copii tot pe-a lor o sa o tina. Exista o aversiune naturala fata de fumat, o vad la cei din jurul meu ce nu fumeaza si n-au fumat niciodata.
    Eu m-am convins singura sa le raresc (acum sunt o „social smoker”), dupa ce mi-am dat seama ca nu-mi fac chiar un pustiu de bine.
    Maica-mea era cea cu metodele mai agresive contra fumatului, dar asta nu m-a facut sa ma las, doar sa ma ascund mai bine 🙂

  17. Batutul constant la cap, mai mult sau mai putin finut, nu va da niciun rezultat. Nici in cazul asta, asa cum nu da nici in altele. Fii mai deschisa, accept-o asa cum este, da-i mana libera sa aleaga ea. Si-n felul asta poate ca, peste un an, doi, cinci, se va lasa singura. Singurul care poate convinge, uneori, un fumator sa se lase de tigari este doctorul care vine cu vesti proaste.

    PS. Nu incerca sa pui de vreun complot cu doctorul de familie, n-o sa tina.

    • bine ai venit!
      am constatat si eu ca nu merge absolut nici o metoda. dar ideea de a sta cu mainile in san si a accepta ceva rau nu-mi surade. stau la panda, cum se iveste ceva,atac! macar le reduc sau asa cred eu 😀

      • Asa crezi tu. Cu cat ataci mai des si mai mult, cu atat efectul invers va fi mai mare in lipsa ta. Parerea mea.
        Gandeste-te la ceva care-ti place tie f. mult, spre dependenta, sa zicem ciocolata 🙂 . Cum ar fi sa te toace cineva marunt, sotul sau fiica – „Iar manaci ciocolata, o sa faci diabet, o sa te faci cat un urs polar, iti creste colesterolul, sunt pline de e-uri, creste riscul de sex accidental 😀 etc”

      • sex accidental de la ciocolata??? devine interesant 😀
        nu toc constant. ci doar la momentul oportun, ceva ca picatura chinezeasca. asa cam cat sa nu uite ca nu-s de acord!

  18. Of, ti-a ramas mintea la sexul accidental si-ai scapat esentialul vorbelor mele de duh :D. Intreaba-o sau afla cumva cum percepe ea aceasta picatura chinezeasca. Eu nu suport sa se lege cineva de faptul ca fumez, niciun cuvintel. Ce sa-mi spuna nou, parca eu n-as sti si singur cat sunt de nocive, de inutile si cati bani cheltui aiurea pe tigari, ca miros uras si eu si hainele si probabil am un gust de scrumiera.

    • mai gresesc si eu, sunt doar un om 😀
      eu zic ca ea e inca necoapta suficient si gandeste mai degraba prin copierea anturajului, decat prin ceea ce-i face ei cu adevarat placere. incerc sa inclin balanta in favoarea mea. daca mi-o iesi. daca nu, macar voi trai impacata ca am incercat.
      dar… tu de ce fumezi???? 😆

      • Sa-ti dau un raspuns d’asta de autobaza – de filtru sau unul elaborat, stufos si incarcat de substanta din care sa reiasa evidentul habar n-am?

      • daca ai asa un motiv bun, ar fi pacat sa te lasi!
        mie mi-e usor sa ma hlizesc ca n-am fumat niciodata si nu stiu cum e sa fii dependent de tigara.

Lasă un răspuns

