De ce ne preocupa capra vecinului?

M-am gandit daca sa pun sau nu postarea asta scrisa dupa ce am citit o parte din comentariile la postul lui Papagigli. Vreau sa mai aud pareri, asa ca redeschidem cutia Pandorei! Am vazut un filmulet cu un om retras in padure. Nu este un pustnic, nu a facut-o din ratiuni religioase, ci doar pentru ca asa a ales el, sa-si faca o coliba acolo, unde traieste destul de izolat, face focul rar spre deloc si respecta mediul.

Ce mi s-a parut revoltator a fost modul de intervievare a omului, comparat cu Yeti si la un moment dat, parca un fel de acuzatii, destul de palpabile in spatele vorbelor. Da! eu am un fel de admiratie pentru omul ala. Nu se teme de conditii vitrege si nu depinde de nimeni! N-as vrea sa traiesc departe de oameni, complet izolata, fara pic de confort, in ger, aproape sub cerul liber, dar e alegerea mea. Nu mi-as dori viata lui, dar de aici si pana la a-l acuza ca urmareste ceva sau ca minte, mi se pare cale lunga, complet deplasata si absolut fara rost. Cat de tare ne-a inrait societatea si viata grea, incat sa nu putem trai linistiti fara a critica, sectiona si explica, cu rea vointa, gesturile semenilor nostri? De ce trebuie sa luam totul personal, ca si cum am fi fost noi parasiti sau ca si cum omul ala ne-ar fi luat ceva care era al nostru? Ne deranjeaza sa vedem ca „materialul” dupa care suntem disperati sa-l detinem, pentru altii nu valoreaza doi bani? Ca exista oameni care pot sta ore in sir, relaxati, fara sa-si bata capul in ce capat de lume sa-si faca vacanta cat mai luxoasa sau nu se framanta ce legi fara legatura cu realitatea mai nasc guvernantii? Japonezii care asculta cum cresc pietrele sunt prosti?

Nu ma simt amenintata de un astfel de om si nu ma deranjeaza ca locuieste in padure, chiar daca padurea ar fi proprietatea mea. Nu sunt de parere ca mai are  datorii fata de societate, din moment ce nu cere si nu consuma mai nimic, nu e dator cu nimic , dimpotriva a fost destul de refractar la incercarile vizitatorilor de a-l trage de limba. Daca are o pensie micuta se cheama ca la viata lui a muncit, are dreptul sa se retraga si sa traiasca unde vrea el. Sunt atatea hatisuri neumblate in muntii astia! Nu mi s-ar parea nepotrivit sa-i duc ceva de mancare daca as haladui pe acolo, (ar fi un gest de socializare din partea mea) si nici nu cred ca mi-ar strica sa ascult si o alta filozofie de viata, mai putin legata de lucrurile pe care oricum nu le ducem cu noi dincolo!

Nu ne-ar strica o introspectie din cand in cand si sa lasam de-o parte ocaua cu care judecam pe altii. Nu stim cand ne vine si noua randul sa fim judecati(mai ales de ai nostri dragi)… si poate ne-am dori putina ingaduinta!

44 thoughts on “De ce ne preocupa capra vecinului?

  1. reduto
    Complet eronat.
    Nu e vorba de o acuza deplasata, ci de una bazata pe logica. Si nu pe sentimentalisme sau prezumtii, ci pur si simplu pe declaratiile lui. Omul afirma ca timp de 27 (douazecisisapte) de ani a stat pur si simplu in sezut, ( 🙂 ) intr-un pindar ca o tejhea, complet deschisa, privind in brazi. Facind absolut nimic. Timp de 27 de ani! Incearca sa faci tu asta pentru o singura zi si mai vorbim dupa. El pretinde ca o face de peste 10000 de zile 😆 Poate ti s-o fi parind verosimil. Mie nu, si tin sa mentionez ca n-am fost nascut cu forcepsu’, ca sa fiu banuit de oarece deficiente 😆

    • exact ceea ce spuneam despre capra vecinului:
      1. nu se pune problema daca eu pot sta sa privesc, nu vorbim de mine aici, in alte postari , da!
      2. daca el poate sta si 1mileniu fara sa faca nimic, unde e problema mea?

      • Reduto
        Lasa domne capra ai, ca doar n-ai dat in boala transhumantei. Expresia e aleasa gresit. „Sa moara si capra vecinului” Pai ce „capra” mi-a murit mie, de vreau sa-i moara si lui? Sau te pomenesti ca-l invidiez pentru „capra” lui sanatoasa?
        Te-am adus in discutie tocmai pentru a realiza sarlatania. Dar daca tu alegi sa-i crezi fabulatiile, e absolut treaba ta. 😉
        Stii cam cit timp poate rezista pilea fetei la -10, -15 grade?

      • poate ca il invidiezi cumva pt libertatea lui, nu stiu si nici nu-mi permit sa trag concluzii aiurea. schimbam impresii, uneori pareri in contradictoriu, dar ramanem prieteni.
        nu stiu cat timp rezista pielea fetei la un ger napraznic. daca el a gasit o varianta sa reziste sau cand e foarte frig se refugiaza in alta parte, nu e treaba noastra si nici a celor care l-au prezentat ca la zoo.

  2. Punctul doi.
    Nu e vorba de capra vecinului. Asa cum tu discuti un film, de ce n-as discuta si eu un clip facut public? Asa cum tu discuti un personaj al acelui film, de ce nu l-as discuta si eu pe insolitul asta? Asta n-are cum sa-mi fie vecin. Asta cred ca e absolut clar. vad ca si tu ai spus-o. Mi se pare exagerata si malitioasa caracterizarea ta. Ca tu ai alta parere, e dreptul tau, dar in acceasi masura si eu am dreptul la o opinie proprie. Sau nu? 😛

    • desigur ca ai dreptul la o parere proprie si tocmai de aceea nu mi-am exprimat-o pe-a mea la tine pe blog, nu mi s-a parut corect. insa aici pot sa spun ca fiecare are dreptul sa aleaga cum traieste, in lume sau in afara ei, respectand reguli sau stand la oarecare distanta pentru a nu o face. atata vreme cat nu deranjeaza pe nimeni, e ok. faceam apel la toleranta si bunatate. noi avem ce poate omului asta i-a fost refuzat. putem macar sa-l lasam in pace?
      comparatia cu filmele mi se pare usor incorecta: filmele pe care eu le comentez sunt publice, imi spun parerea in ideea ca poate foloseste altora in vederea vizionarii lor sau nu. comentariile critice la adresa omului aluia, la ce folosesc? sa-i impiedice pe altii sa doarma iarna sub cerul liber? 🙂

      • Aici chiar m-ai confuzat complet. Adica am dreptul la o parere proprie doar la mine pe blog? 😀
        1. N-am oprit pe nimeni sa faca ce vrea, dar nici nu pot fi de acord cu homeless-ii, care daca ti-ar impinzi, strazile parcurile sau padurile, nu cred ca te-ar lasa indiferenta. Asta-i o libertate prost inteleasa.
        2. Nu vad in ce consta bunatatea si toleranta, lasind un om sa se distruga, traind ca un animal in paduri. Consider ca toleranta arati, impiedicindu-l.
        3. Comparatia cu filmele e absolut corecta. Era vorba de un film documentar pe you tube, adica, public. Si imi spun parerea asa cum o faci in legatura cu orice personaj negativ, al carui exemplu nu vrei sa fie urmat.
        Daca baiatul meu ar apuca pe astfel de drum, m-as impotrivi cu si mai multa vehementa si as incerca sa-l fac sa inteleaga ca locul omului e in societate, nu intre animale. Nu prea inteleg ce-ai face tu, daca fata ta ar alege sa fie homeless. Ai privi pasiva? Nu cred. Sa vezi cum ti s-ar schimba optica actuala. Si tocmai din compasiune si dragoste. Indiferenta nu duce la nimic bun.
        Toate astea daca poti crede minciunile respectivului.

      • ai dreptul la o parere argumentata si la mine, insa aici ma pot desfasura eu plenar 😀
        1. vorbim strict de oameni retrasi in natura, la o distanta destul de mare de oameni si care nu cersesc! nu de fenomenul de homeless prezent in mijlocul oraselor mari, oameni care traiesc din cersit si reprezinta un pericol.
        2. binele trebuie facut cu grija si nu binele care-l consideri tu, ci cel de care are nevoie omul respectiv. daca nu se simte bine in societate, va trai izolat. el nu te obliga sa stai cu el, tu nu-l obligi sa stea cu tine. e loc pentru toata lumea! comparatia cu animalul… e cu schepsis, poti fi animal si in oras band fara masura si atacand pe cei din jur. bunatate si toleranta e sa-i ajuti pe cei care au nevoie de ajutorul tau si sa-i lasi sa traiasca asa cum vor, pe ceilalti, atat timp cat nu interfera cu binele general.
        3. de ce e personaj negativ? ca doarme in padure si priveste copacii toata ziua?
        ai extins asupra familiilor noastre exemplul. nu cred ca-si are rostul! omul ala nu are familie, noi si copii nostri, avem. datele sunt altele.

  3. Anca, eu nu cred povestea exact așa cum o expune el. Dar nici n-am nimic personal cu individul. Totuși, puterea exemplului e mare, într-o lume degringolată… Nici n-aș fi știut de el, dacă nu-i făceau reclamă în media! 😉

    • ai dreptate in ceea ce priveste exemplul. stiu niste pensionari care vara isi luau corturile si traiau cateva luni pe malul unui lac, sa economiseasca cheltuielile la bloc. nu stiu ce lasau in urma si cum arata peisajul.
      asta insa mi se pare inofensiv, poate putin ciudat, dar clar nu poate fi exemplu pt nimeni, conditiile sunt prea vitrege, iar premiul nu exista.

  4. redsky, de data aceasta nu sunt de acord cu tine.
    ceea ce face el chiar nu mă afectează și chiar nu mă interesează. dar judecând ceea ce au filmat acei oameni (ei nu au fost deloc jignitori cu el, dimpotrivă nici nu știau ce să-l întrebe), rezultatul acelui montaj, pentru că este un montaj, îmi permit să am o părere. doar atât. nu e vorba de capra vecinului, conceptul acesta caprin are o cu totul altă arie de acoperire, filmul doar prezintă un caz, iar personajul nu pare deloc deranjat de publicitate. își asumă prin acordul său faptul că oamenii vor vorbi despre ceea ce el însuși numește, vanitas vanitatum, fiara apocaliptică…
    nu voi relua discuția pe care am purtat-o la papa zilele trecute, aduc doar câteva argumente:
    – l-am văzut pe corneliu coposu povestind despre cei 17 ani de izolare și dificultățile sale de exprimare, chiar și după ce a reînvățat să vorbească.
    – îmi amintesc modestia și simplitatea vorbelor lui petre țuțea, marele filozof, felul atât de deschis al său de a se dezvălui celui care îl intervieva, lumina și sinceritatea sa.
    știu, vei spune că omul acela din pădure nu este la nivelul celor doi și îți dau dreptate.
    dar amintește-ți de limbajul trupului și de paralimbaj (voce, privire). doar atât spun. 😉
    că ceea ce face el nu mă deranjează am stabilit deja. dar în condițiile în care el a acceptat publicitatea, părerile privitorilor există, fie că vrem, fie că nu. sunt doar păreri… eu mi-o asum pe a mea.

    • hmm, pe tine nu am cum sa te combat 😀 daca e real sau nu, daca are legaturi cu oamenii si prezinta doar o parte din adevar, e un aspect al problemei care nu mi se pare important. unii il considera ca reprezinta un pericol. exact ca si tine, ii acord dreptul sa aleaga unde si cum vrea sa traiasca.
      cei cu reportajul au mers special pt senzational si s-au trezit… cam fara subiect 😉

      • redsky, eu nu îi acord nimic. nu sunt în măsură să îi acord ceva. cel mult, judecând după ceea ce văd şi „miros” prefer să fiu una dintre cei care îl vor ignora pur şi simplu.
        cei cu reportajul au plecat nepregătiţi. şi oarecum subiectivi. mie aşa îmi pare.

      • o atitudine corecta cu care sunt absolut de acord.
        in ceea ce priveste reporterii, au tratat superficial tot, cine stie la ce se asteptau? spunea slvc intr-un comentariu la papa ca daca omul ar fi fost intrebat adecvat, am fi aflat poate mai multe din gandirea lui sau fragmente dintr-o viata altfel.

  5. Aprinsa discutia! Ce bine e sa intri mai tirziu! … Marturisesc ca am vazut o selectie din clip, nu pe tot. Inteleg ca tipul a stat 27 de ani in pustie. Sincer nu prea pare! Nu intru in detalii legate de veridicitatea situatiei, dar vorbeste mult prea bine si arata mult prea bine pentru cineva izolat 27 de ani timp in care se intimpla muuuulte de tot.
    Acu daca sa „judecam” sau nu … In primul rind cred ca de aia avem cap, ca sa judecam, sa ne spunem pareri, sa luam atitudine, de aia avem blog 🙂 sa ne exprimam parerile pe blogul propriu sau in deplasare. Cit de pasionali suntem facind asta, tine de fiecare dintre noi. Deci nu vad o problema in a critica sau lauda, deopotriva au aceeasi greutate.
    Revenind la cazul respectiv: cum ar fi daca … nu toti … doar citeva zeci dintr-un oras s-ar duce sa traiasca in padure? Asa, in izolare, singuri cu natura etc … Cam cum s-ar traduce asta in practica?! De asta cred ca de fapt … nu prea e loc pentru toata lumea! 🙂

    • ok, deci liber la critici si laude 😀
      daca vreo cateva zeci, din fiecare oras ar trai in padure, am avea loc mai mult noi astia, orasenii, poate concurenta ar fi mai mica si job-uri mai usor de gasit, locuri de parcare mai multe…mai argumentez?

  6. papa, ti-am oprit utimul comentariu pentru ca a fost nesportiv si complet neadecvat.
    parerile noastre deja le-am expus. propun sa-i mai ascultam si pe altii, in spirit de fair play.

  7. reduto
    In spiritul fair play-ului amintit, ar fi trebuit sa-l lasi. Era on topic si nu jignea pe nimeni. Nu continea nici macar trivialitati. Am sa-l postez la mine unde fiecare are drept la replica, chiar daca nu e pe placul meu. Cred ca s-a ajuns cam departe, de la o simpla dezbatere. Regretabil!
    Modereaza-l si pe asta, macar sa stim o socoteala.

    • papa, procedeaza cum doresti, daca tu consideri ca acel comentariu e corect.
      daca te-am jignit neintentionat prin acest post imi cer scuze, toate consideratiile mele au fost referitoare la filmulet, nu am dorit sa ating pe nimeni, doar am preluat o idee si am interpretat-o asa cum consider eu. am comentat parerile catorva dintre cei prezenti acolo, unii mi-au si dat replica deja aici. daca cineva se considera jignit sunt gata sa-mi cer scuze din nou.
      eu consider ca am discutat civilizat si calm si atata vreme cat ne mentinem in acest punct, nu te voi mai modera.

      • reduto
        „de aici si pana la a-l acuza ca urmareste ceva sau ca minte, mi se pare cale lunga, complet deplasata” „inrait, cu rea vointa, disperati ”
        Nu stiu tu, dar pe mine, felul in care m-ai caracterizat ma jigneste. Nu cred ca am facut vreo afirmatie „deplasata”, nu sunt inrait, nici n-am judecat cu rea vointa si nici disperat nu sunt.
        Si inca ceva si cu asta inchei.
        Societatea umana are la baza legea. Fara legi, ar fi haos. Daca fiecare am trai asa cum „vrem” am disparea ca specie. El incearca, daca e sa-l crezi, sa se sustraga legilor. Nu inteleg cum poti considera o astfel de mentalitate, acceptabila si inofensiva. Ba mai mult, „Da! eu am un fel de admiratie pentru omul ala”

  8. batranelul zice ca a stat in pustiu 27 de ani. asta inseamna ca s-a retras prin ’83-’84. cam mult mi se pare mie ca vrea el sa credem ca a reusit sa fenteze autoritatile comuniste. mai ales ca, din cate am retinut, a avut stranse legaturi cu religia, din moment ce o pomeneste des si mai mentioneaza si mitropoliti. mai degraba pare ca s-a retras de cativa ani si ca a inceput sa debiteze verzi si uscate doar din lipsa de ocupatie. a prins si parodia aia de reporter si a avut cui vorbi. in rest, eu n-am nimic cu el, mai ales ca nu cred ca vrea sa convinga pe cineva de ceva. eu cred ca minte si asta ma deranjeaza. daca ar fi fost convins de ceva superior noua, nu ar fi mintit. sunt calugari care traiesc asa pentru ca sunt convinsi ca asa e bine, iar ei nu mint.

    • exact, nu are nici o legatura cu religia. e posibil sa fie si dus usor cu pluta. nici nu retinusem sa fiu sincera, anii care a zis ca a stat in padure.
      ideea e ca nu-l consider o amenintare si poate sa sada din partea mea acolo cat doreste.

  9. …probabil pentru ca nu suntem in stare s-o-ncalecam pe-a noastra, ca sa o dau pe gluma 🙂 Nu stiu, suntem cu siguranta un popor tare ciufut, si mandru, dar mandru prosteste, si invidios, nevoie mare…

  10. Red,am reusit sa ajungem si noi acasa,tocmai am prinzit,asa ca pot sa-mi dau cu parerea.
    Am vazut reportajul atunci cind a aparut prima data la TV,in urma cu doi ani si referitor la „reporter” l-as intreba de ce n-a mai mers sa vada si sa informeze ce s-a intimplat cu el.Dar nu asta-i problema.Am impresia ca s-a facut o greseala.Omul spune ca sta de 27 de ani.In tipul vechi de educatie,a nu munci inseamna a sta.El este pensionar de 27 de ani (adica sta din punctul de vedere al muncii),nu locuieste de 27 de ani in padure.
    Intr-o alta ordine de idei,de ce ar trebui sa dau niste raspunsuri unui reporter care vrea sa ma prezinte ca pe o ciudatenie,doar pentru ca merg pe munte sau pe firul apei cu ochii in pamint si caut,gasesc si car pietre?Doar pentru ca el vrea ca eu sa fiu o ciudatenie?
    Ca este asocial sau antisocial sau in orice alt fel,poate fi parerea noastra,dar nu-l implica pe el sub nici o forma.A ales sa faca asa pentru ca asa a vrut si nu-i pasa ce cred altii (noi) despre el.Nu cred ca ne-ar conveni nici unuia din noi sa fim luati la intrebari pentru hotaririle noastre.
    Intr-o oarecare masura am facut ce am vrut in viata,indiferent de ce au vrut cei de la militie,securitate sau partid.Au reusit sa ma determine sa renunt la multe,dar n-am renuntat de ex.la plete si am fost discutat,comentat,santajat,amenintat si cite alte.Ai vazut,poate,poza mea de mire in 1983.Si atunci aveam plete.Nimeni nu era mai bun sau mai rau pentru ca eu aveam plete.
    In legatura cu comentariile de aici si de la Papa,n-ar fi rau ca cei care la Papa au avut o parere sa nu uite ce au spus acolo,pentru ca in comentariile de la tine s-au contrazis.

    • Zicea Papa ca nu este un exemplu de urmat pentru copiii vostri.
      Nu-l contrazic,ci doar intreb?Ar fi exemplu de urmat de copii vulgaritatea in absolut orice imprejurare,cum procedeaza el?
      Saru’mina!

    • alexandru, iti multumesc foarte mult pentru parerea ta. ca sa fiu sincera stiam ca vei inclina oarecum spre partea mea, avem aceleasi valori, mai putin legate de bani, mai mult legate de spirit si de natura. pana la urma subiectul s-a dorit o dezbatere spre toleranta, spre omul de langa noi, oricare ar fi alegerile lui. nu doresc sa impun nimanui punctul meu de vedere, de aceea mi-am expus parerea aici pe larg si n-am umplut spatiul acolo.
      am senzatia ca daca cineva vrea sa expuna o teorie, papa sau eu, vom gasi mereu argumente sa convingem, asa ca parerile mai pot suferi modificari, important e sa ramanem in sfera controversei fara sa ne suparam.
      gata, azi e o noua zi! 😉

  11. eu nu inteleg nevoia asta de a-i judeca pe ceilalti, de a zice mvaaaaaaai, da’ cum se poa’? si de a da ochii condescendent peste cap. atata vreme cat omul nu da in cap nimanui, nu e necivilizat, nu face rau, zic ca ar trebui lasat pur si simplu in pace, sa isi vada de ale lui…

  12. Pingback: Gazeta de perete – săptămîna #8 | coolnewz about hot thingz

Lasă un răspuns

