Contraste…comportamentale!

Iata un cuvant plin de semnificatii si pe care noi oamenii il reliefam in multe feluri, printr-o sumedenie de comportamente. Tot ce pare impardonabil la altii, cand e vorba de propria persoana devenim dintr-o data extrem de permisivi. Tot ce e de condamnat la un strain, cand e vorba de o ruda sau un prieten apropiat, analizam inca o data si hotaram sa fim indulgenti. Daca greseste colegul ceva, suntem in stare sa-i rupem capul, daca trece seful pe acolo, raportam urgent ( nu se observa ravna noastra, macar „sifonarea” sa aiba efect mai bun!), daca o scaldam noi, ascundem usurel sub pres sau ne scuzam candizi ca „toata lumea greseste!”. Cand situatia devine exploziva, la intrebarea sefului „cine a facut-o lata?” raspunsul la indemana tuturor este referitor la cei care nu sunt de fata.

Ne facem gramezi de nervi ca vecinul nu respecta programul de liniste, ca-i centrifugheaza masina de spalat la ore mici, sau ca aspira si-si remediaza problemele domestice cand inca nu s-a luminat de ziua, insa cand avem o petrecere rupem plafonul in doua cu muzica, iar daca gratarim in curte, le-am taiat gura de ventilatie colocatarilor pe toata dupa amiaza. Ne batem cu caramida in piept ca nu ne pasa de parerea celor din jur, dar nu iesim sa cumparam paine de la buticul din colt, fara treningul de firma cumparat de la micii intreprinzatori din piata si fara rujul rosu aprins dat generos pe boticul in forma de inimioara, sa crape alea de isi fac veacul in fata blocului, care stiu mai bine ca tine ce ai mancat aseara si chiar saptamana trecuta.

Suntem romani si teribil ce ne mandrim cand e pomenita Nadia Comaneci, dar schimbam limba de adresare cand e vorba de smanglitorii de buzunare din alte tari. Ne dam dupa cum bate vantul si moralitatea se schimba ca la politicieni dupa cum ne cade bine, azi suntem portocalii, maine albastri, azi aderam cu mult tam-tam la un grup, maine ne scuipam cu sarg. Dupa modelul extins, azi aplaudam prietena care a reusit in viata, poate „curge” ceva de pe ea si spre noi, maine, daca ne ignora din comoditate, aglomeratie sau doar lipsa de delicatete, ne amintim toate chestiile ascunse ce le stim despre ea si-i facem un pustiu de bine, raspandindu-le uniform accelerat, ca doar avem inima larga, iar accesul la informatii trebuie sa fie liber!

Suntem oameni si contrastele acestea ne ajuta probabil sa supravietuim intr-o lume asemenea noua, unde capul plecat sabia nu-l taie si unde daca te afli in turma obligatoriu trebuie sa urli ca lupii… sau nu!

Textul face parte din Provocarea Papala de luni. Texte asemanatoare gasiti aici:

http://v2valmont.wordpress.com/2011/03/20/contraste/#comments

http://scorpio72.wordpress.com/2011/03/21/provocare-papala-contraste/#comment-1916

http://pisica07.wordpress.com/2011/03/21/contraste/#comment-2972

http://labulivar.wordpress.com/2011/03/21/contraste/#comment-1053

http://verovers.wordpress.com/2011/03/21/frunza/#comment-331

31 de gânduri despre „Contraste…comportamentale!

  1. Suntem oameni si ne sta in fire sa aruncam cu piatra. Astfel incercam sa ne mascam parsivenia si rautatea existenta in gena umana.
    Umblam cu 1 leu in buzunar, dar suntem fuduli si plini de impresii. Avem impresia ca suntem undeva sus si privim mereu in jos. Pana cand o sa ne lovim cu capul de un toc de usa, cand iesim spre o lume care nu este destul de buna pentru noi.

    • se intampla dupa ce primim o lectie dura, sa ne revizuim ideile despre lume, viata si ce e cel mai important. tot ce ni se intampla sunt atentionari, daca stim sa le vedem 😉
      daca nu, repetam incercarile…

  2. Pingback: Frunza « VeroVers

  3. Pingback: Provocare papala-Contraste « cataratorii

  4. Pingback: Dexign. Logo și amabalaje pentru Lizard Coffe « Mirela Pete. Blog

  5. Pingback: contraste « psipsina

  6. ceva asemănător avusesem şi eu mai demult, dar mă limitasem la ideea de „judecarea oamenilor” o chestie pe care eu personal nu pot să mi-o reprim şi aşa cum am recunoscut şi atunci, pun etichetele cu o uiţeală de n-am mai văzut la alţii, chiar dacă nu verbalizez ceea ce gândesc sau încerc să îmi abat gândurile. ca să fiu mai explicită îţi dau un exemplu: merg pe stradă, mă uit la oameni şi văd ceva care mă intrigă, o femeie ce se înghesuie în haine nepotrivite, o mamă care urlă la copil, un deşirat care fluieră după femei..ei, în clipa aceea lipesc eticheta: „asta n-are oglindă acasă”, „halal educaţie”, „un disperat”… apoi regret. în fond oamenii ăia nu mi-au făcut nimic, nici măcar nu-i cunosc.
    eu aş spune că aceste contraste fac parte din natura umană.

    • si eu fac exact la fel, observ, gandesc, judec si apoi realizez ca nu e treaba mea, chiar daca am facut-o automat si-mi impun sa ma gandesc la altceva. adevarul e ca nu pot sa merg cu capul in pamant si daca am ochi vad tot si ce-i frumos si ce-i urat, mai potrivit sau nu, prin prisma mea, lucru de care nu sunt mandra, dar…incerc sa nu exagerez 😉

  7. Anca, aici: ” Tot ce pare impardonabil la altii, cand e vorba de propria persoana devenim dintr-o data extrem de permisivi.” Nu pot sa fiu de acord. Daca sunt in stare sa adun uleiul folosit, in bidoane mari, din plastic si sa-l duc la un centru de colectare, pentru a nu-l arunca la canal, stiind cat de tare polueaza, inseamna ca nu-s ca vecinul de la parter, care arunca tot uleiul din friteuza la chiuveta…De obicei doi litri de ulei ars. Am dat cel mai banal exemplu. Dar l-am dat. Si inca ceva, ignor ceea ce m-ar trage in jos, intorc spatele si plec. Asta nu stiu daca ma face mai putin contrastanta. Poate dimpotriva. Dar asa consider ca e bine si asa procedez. Apropo de vecinele de bloc (din fericire, n-am asa ceva), pe care eu nu le-as baga in seama, in caz c-ar exista. Nu iau in seama barfele, trec pe langa ele, ignorandu-le. Cum se spune, nu dau apa la moara… O zi buna, Anca!

  8. Pingback: Angajat în depăşire pe şoseaua minţii « Gabriela Elena

  9. Pingback: Sunshine Reggae « Mirela Pete. Blog

  10. Foarte bine punctat. Si sa stii ca ai dreptate: asta ne cam caracterizeaza pe noi, romanii. Au spus-o mai bine altii, care ne-au cunoscut indeaproape. Nu este cazul sa generalizam, dar in general asa facem. Si nu e bine. Rezultatul se vede in ansamblul intregii societati, care este asa cum este si cum o stim cu toti, destul de bine. De-asta nu ne lace sa ne raportam la alte natii si la gradul lor de …cultura civica. Binenteles ca buruieni sunt peste tot! Nicaieri nu este perfectiune, dar la unele capitole (negative) parca prea excelam. Din pacate.
    Este nevoie de multa educatie, pentru ca generatiile viitoare sa nu mai repete greselile noastre.
    PS. Imi amintesc de reprosul unui cunoscut care mi-a replicat la o observatie privind (in)corectitudinea si inconsecventa de care dam dovada in multe imprejurari: „dar ce, te crezi in Germania?!” 🙂

  11. Pingback: psi-words » contraste

Lasă un răspuns

