Credeti in superstitii?

Imi amintesc cu destula neplacere de tot felul de superstitii batranesti care ma aduceau la disperare pe vremea cand era fiica-mea mica (parca faptul ca nu dormea mai mult de jumatate de ora pe noapte nu era destul!). Incepand cu hainele care nu trebuiau lasate pe sarma peste noapte, lucruri pe care nu era indicat sa i le dai pe deasupra capului si terminand cu bufnita care anunta moartea cuiva, pisica neagra sau zbaterea unui ochi. Nu lipsite de importanta erau zilele de 13 sau vinerile cu trei ceasuri rele( semnificatiile tramvaiului galben si a popii cu barba le-am uitat!).

Oamenii au in fata mereu un viitor nesigur si incearca sa „ispiteasca” astrele in aflarea cu cateva momente mai iute a lucrurilor neplacute pentru a se putea feri din calea lor. Unele dintre superstitii este posibil sa aiba o baza reala si poate chiar explicatii stiintifice, cu baze verificate din vremuri stravechi. Este clar pentru toata lumea ca daca vezi o scara deschisa nu treci pe sub ea din minima precautie sa nu-ti cada vreo scula in cap, de la cel care lucreaza acolo sus. Toata tineretea am dus gunoiul seara, ca atunci il vedeam ca-i plin si doar nu era sa-l las pana a doua zi sa infloreasca si surpriza! m-am maritat fara probleme. De cate ori am trecut pe langa vreo pisica neagra, atata s-a fatait pana mi-a trecut prin fata. M-am gandit pentru o secunda: na, pana aici mi-a fost bucatica de sansa! si apoi absorbita de alte ganduri m-am gandit la altceva (ca unde sa fi gasit un cosar sa contrabalanseze doza de ghinion???). Daca am uitat ceva acasa m-am intors fara grija ca-mi va merge rau toata ziua si faptul ca am pierdut cateva minute, l-am considerat ca o evitare a altui lucru rau care mi s-ar fi putut intampla plecand de prima oara( daca faceam asta si cand m-am maritat… unde sunt pisicile negre cand le cauti?)

Unele superstitii le am inradacinate prea adanc si probabil tin cont de ele fara sa constientizez, dar in general ma stradui sa ignor ce nu are o baza logica. Fiecare isi gaseste un punct de sprijin undeva, iar daca unele superstitii sunt mostenite de la mame, bunici, sau rude dragi, poate respectandu-le ne simtim inca aproape de ei. Incerc sa nu judec dar uzual le cam ignor. Voi ?

34 thoughts on “Credeti in superstitii?

  1. nu sunt superstitioasa din fire , mama mea nu credea in superstitii. 13 e ziua mea cu noroc iar daca mai e si marti (m-am nascut intr- zi de marti) atunci e perfect. Nu ma impac in general cu ziua de miercuri (poate pt. ca e la jumatea saptamanii si eu deja sunt obosita). Totusi , superstitioasa sau nu , cred in presimtiri / premonitii – nu , nu in vise premonitorii ci mai degraba viziuni , flash-uri , franturi de gand venite nici eu nu stiu de unde dar care se adeveresc in scurt timp – culmea e ca sunt despre lucruri pe care eu nu le pot influenta nicicum ca sa zici ca as trisa cumva. Si ma tem , ma tem sa privesc pe cineva dormind ca nu cumva somnul sa-i para cel pentru totdeauna , ma tem sa ma supar pe cineva nu carecumva sa „vad ceva nelalocul sau” , ma trezesc uneori cu cate-o neliniste-n suflet , nelamurita la-nceput apoi intr-o strafulgerare se clarifica si nu pot decat sa astept sa se-mplineasca. Ciudat , nu?

    • nu-i ciudat, fiecare are modul sau de a sonda viitorul sau de a se proteja de ce nu cunoaste… nu cred ca exista cineva care sa nu aiba macar o superstitie mica-mica!

  2. Nu multumesc! Nu cred in draci, in dumnezei, basmele lui Ispirescu, in duhuri, in spirite, nu cred in oracole, nu cred in superstitii, nu cred in zatul de cafea si nici in cutele din palma, nu cred in Nostradamus si-n clarvazatoriii, nu cred in zodii si zodiace, „just believe in me, redsky and me” vorba lui John Lennon 😆

  3. Sunt un om mai pragmatic și nu cred în superstiții.
    Am „tabieturi de bine”, cum îmi place să le spun, cum ar fi să o sun pe mama înainte de orice eveniment important, de la examene, interviuri și întâlniri importante.

    Mama și bunica nu intră în categoria persoanelor marcate de superstiții, înafară de deochi, cred că nu au alte superstiții. Nu cred în magie sau chestii de genul, ci doar că energia negativă, gândurile rele, tot te ating. Când eram mici și ne durea capul, mereu ne frecau tâmplele și spuneam o rugăciune. 😀

  4. bunica mea este asa. Daca nu mi-a impuiat capul sa nu tai cu foarfecele in gol, asa aiurea prin casa ca asta face a cearta, sa nu merg, copil fiind, prin casa numai cu cite un papuc in picioare, asa cum de multe ori faceam in joaca … si cite si mai cite. Dar am rezistat eroic! 🙂

  5. Singurele chestii care ma pun pe ganduri sunt visele premonitorii ale mamei mele si presimtirile mele atunci cand le pun in vorbe.
    De multe ori prefer sa nu mai spun(zic) nimic..pentru ca se adevereste.

    • ai putea sa faci bani frumosi daca ai asemenea talent! fiica-mea zice ca am gura pocita, cum zic, cum se intampla. dar, ce vina a eu daca gandesc nitel inainte si vad de exemplu ca o cana asezata prea pe marginea mesei are sanse de 100% sa ia un cot in plin si sa se verse??? 😀

  6. Nu cred in superstitii, dar mi-au ramas niste reguli, de cand eram mica. Nu las rufe pe sarma cand e luna plina, noaptea, nu folosesc apa lasata afara in vase, peste noapte, nu iau oua de la persoane necunoscute, cand eram mica nu luam ouale din cuibare, seara, nu omor sarpe sau cucuvea, de fapt nu omor nici o vietate, pe soareci ii prind cu cratita cu nuca si-i duc departe de casa. in schimb…..fur flori din cimitir, la greu. acolo gasesc flori frumoase si iau mostre de trandafiri, de diverse.

    • brrrrrrr, nu ti-e frica sa nu vina „proprietarii” sa le revendice? cand eram mica am cules un buchet mare de flori albastre din cimitir de pe langa morminte, era primavara si mi-a placut tare mult indeletnicirea. dimineata le-am gasit ofilite la gunoi, le aruncase bunica…

      • nu mi-e frica! nu le revendica nimeni. am crescut langa cimitir, ne-am jucat p-acolo de-a v-ati ascunselea, am privit cimitirul ca pe un parc. nu iau flori de pus in vaza, iau butasi sau radacini sau seminte pe are le pun in gradina. ca o gluma, il intreb pe cel de pe cruce: nenea, iau si eu o floare de la matale? ca-mi place rau de tot!…

  7. Red, vezi că azi e marți-pisica-13! 😉
    Ador pisicile negre. Aș ucide și amintirea celor care le omorau în întunecatul ev mediu, crezându-le vrăjitoare, unelte satanice. BTW, religia creștină e împotriva superstițiilor. Uneori evit să mă întorc din drum. Ai intuit de ce: pentru a nu întârzia la întâlnire! :))

    • dupa BTW-ul ala ma orientez si eu 😉
      daca imi uit ochelarii sau castile ma intorc… depinde cat de tare imi trebuie obiectul uitat.
      si pe langa faptul ca-i marti-pisica-13 mai si ploua sau poate de aia???

  8. ambii mei părinţi sunt născuţi în ziua de 13, ba chiar am şi o mătuşă născută în această zi, ca de altfel şi cel mai mic fin al meu, născut într-o zi de marţi, 13, la ora 13 şi ceva.
    ador pisicile de orice culoare şi nu culoarea lor le face atât de speciale, ci faptul că sunt, că ele sunt deja speciale.
    nu cred în horoscop, nu cred în şabloane, nu cred în semne şi nu vreau să-mi cunosc viitorul, ci să mi-l fac.
    pe când eram mai tânără mă distra teribil datul în cafea şi ghicitul unora, adoram să le văd cum bat câmpii în vreme ce eu le priveam printre gene.
    în ce cred? în oameni. dacă aceasta este o supertiţie, atunci mi-o asum cu drag. 🙂

    • ieri dupa ce am scris postul, in drum spre casa, mi-a taiat calea o pisica…exact! complet neagra. i-am zis in gand razand: nu puteai sa mai astepti pana treceam si eu,nu?
      eu inca oscilez daca sa mai cred in oameni sau nu, sunt atat de putini cei care merita asta.

  9. Când mă mănâncă nasul rog pe cel ce se află lângă mine la momentul respectiv să-mi dea o palmă, că cica dacă te mâncă, iei bătaie. Şi cam atat. Nu-s o superstiţioasă.
    Cel mai tare mă enervează ăia care au grijă să ţi-o taie atunci când râzi şi te simţi bine cu formula: „vai de mine, nu râdem a bine”! hai băşti! ca să vezi ce naţie de trişti suntem! iote dom-le, nu-i a bună dacă râzi! hmmmm!

    • eu rad mai mereu, e singurul meu mod de a lupta cu greutatile si disperarea uneori, e felul meu de a nu ma da batuta…ca rad a bine sau a rau, e mai putin important, doar rad!

  10. Eu nu crd in spuerstitii. Pe mine ma amuza chestiile astea dar ma sperie puterea mea de intuitie si telepatie..Iubitul meu zice ca sunt buhuhu, adica, mai pe romaneste, imi spune cucuvea. Aaaaaa, si mai cred tare in vise.

  11. Superstiţiile sunt pentru mine prilej de mare veselie! Mă fac să râd, pentru că sunt cel mai adesea caraghioase.
    Bunăoară, cu pisica neagră am rezolvat-o demult: aveau părinţii mei nu mai puţin de …13 pisici negre în curte! Serios vorbesc! Auzi, şi 13! Atâta mai îmi tăiau calea…că nu am avut decât noroc…să calc pe ele. 😀

  12. Ha, ha! Aşa este! Chiar mi-ai confirmat ceea ce ştiam eu că este adevărat! 😀
    Mi-am amintit de o superstiţie mai „puturoasă” – aia când calci (fără să vrei!) într-o mogâldeaţă mirositoare! Unii zic că e noroc! Eu am avut „norocul” ăsta, când am fost în vizită la un prieten. Şi nu mi-am dat seama de ceea ce „strivisem” sub talpa pantofului, decât când am intrat în casa omului, răspândind „miresme” în juru-mi! Îţi dai seama ce „senzaţie” am stârnit! Deh, norocul meu! 😀

  13. Pingback: Joacă, sau viaţă pur şi simplu « Tiberiuorasanu's Blog

Lasă un răspuns

