Opera in Parcul Rozelor

Anul acesta organizatorii s-au gandit sa ne bucure sufletul pe larg, asa ca au alocat doua weekenduri consecutive operei, gratis, in aer liber, spre desfatarea publicului consumator de muzica, dar uneori cu venituri modeste. Am plecat din timp de acasa, cu dorinta de a prinde loc putin mai in fata (sa fac niste poze din care sa se distinga ceva!), am citit pe net libretul, asa ca lipsa titrarii nu m-a deranjat atat de tare. Spectacolul a fost Turandot, actiunea desfasurandu-se in China, cu tot fastul specific  costumelor si cu o muzica adesea picurand discret in timpane, ca si mersul delicat al chinezoaicelor balerine de pe scena. Lampioane in semi-intuneric, o Turandot masiva, dar cu o voce absolut impresionanta si o costumatie elaborata, un print tatar cu o coada lunga pe spate si o voce care mi-a trezit toate sentimentele la inceputul celui de-al 3-lea act cu Nessun Dorma, de altfel singura arie pe care o stiam.

Sunt un profan al muzicii clasice, cunosc din greseala cateva arii, de care m-am tot lovit, insa imi place sa invat. Despre Puccini imi aminteam o „Boema” dificila, lunga, cu un decor anost,  si o muzica greoaie. Asa ca am luat loc in Parcul rozelor inarmata cu rabdare multa, sa-mi fac educatia muzicala. Spre surpinderea mea, muzica a fost usor digerabila, dialogul ghicit printre vorbele in italiana, amuzant, iar decorurile, costumele fastuoase si numarul mare de coristi de pe scena, au creat o atmosfera magica. Mi-a placut punerea in scena, sonorizarea si suplimentarea pentru cei din spate cu ecrane, la care mai trageam cu ochiul sa vad detaliile figurilor de pe scena. Machiajul lui Turandot de o deosebita expresivitate, cu ochii alungiti si tusul negru subliniidu-i expresiv trasaturile. Un spectacol de mare tinuta artistica!

Locatia in aer liber a oferit avantajul de a beneficia de aerul racorit al noptii, dar si de aroma de gogosi care adia din cand in cand, gadilandu-mi papilele gustative si smulgandu-ma pentru putin timp din atmosfera muzicala in care ma scufundasem. Lume amestecata, unii venind cu pungile de floricele si mititeii aferenti spectacolelor pe iarba, mobile sunand in timpul reprezentatiei, iar unii continuand conversatia desi era evident ca deranjeaza si dovedind o lipsa de respect fata de cantaretii care performau gratuit. Snoabe venite de peste granita, plangandu-se ca pozitionarea nu le permite sa „vada” uvertura, sonorizarea e defectuoasa, atmosfera nepotrivita si lipsesc sendviciurile si sampania din pauza.

De remarcat numarul mare de oameni prezenti la spectacol, ceea ce arata ca in ciuda lipsei de cultura promovata de tv, manelele nu sunt singura optiune, iar atmosfera muzicala de inalta clasa va atrage mereu, din snobism sau din placere. Fiecare dintre cei prezenti in acea seara a plecat mai bogat sufleteste si fredonand lait-motivul ultimului act:

27 de gânduri despre „Opera in Parcul Rozelor

  1. Bună, mi-am „revitalizat” blogul prăfuit de trecerea timpului şi efectuez un nou sondaj. Mi-ai fi de ajutor dacă ai intra pe deealexx’s blog şi ai vota răspunsurile tale. Mulţumesc mult şi spor la blogging!

    • stii, eu merg pe principiul cand solicit ceva de la cineva strain, mai intai ofer ceva la schimb. da, stiu, ca suna materialist, dar asta e lumea in care traim!
      sa intri la mine in „casa” si sa-mi soliciti sa intru sa-ti raspund la intrebari, doar pt ca tu ai decis sa-ti revitalizezi blogul mi se pare un pic fortat.
      succes la resuscitare!

  2. Am vazut la Iasi popularizarea artei pe gardurile parcului,acum ne anunti si tu ca Timisoara a lansat campania,muzica pentru toti.Felicitari Timisoara pentru muzica,felicitari si Iasi pentru pictura si poeti-poezie.Chiar daca nu gusta in mod special asa ceva,tot ramine cu ceva.
    Pavarotti este cadoul pentru noi.
    Multumesc!

    • la timisoara cred ca e al3-lea sau al4-lea an in care se desfasoara regalul de opera in parcul rozelor. o initiativa generoasa, care anul asta a fost si mai cuprinzatoare ca pana acum.
      ma bucur ca v-a placut!
      cu mare placere!

  3. O idee excelentă! Nu doar pentru popularizarea acestui gen de muzică, mai pretenţios faţă de gusturile …”populare”, ci şi pentru ocazia care se li se oferă celor care iubesc opera şi nu întotdeauna pot să ajungă în sala de spectacol.
    Mă bucur că ne-ai povestit despre cum ai petrecut o minunată seară de …operă! Este atât de bine să-i oferi sufletului şi asemenea „bunătăţi” alese.
    O zi bună, Red! 🙂

  4. ideea e bună, da nu știu de ce, eu am fost mai mereu paralelă cu genul acesta de muzică… dar știi ce mi-ar place: fanfara în chioșcul de lemn, în parc. 😉 mi-e dor de asta.

  5. Cred ca nu strica, cateodata, sa margi si la opera! Vorbesc din punctul meu de vedere…Trebuie sa recunosc ca nu ma dau in vant dupa acest gen dar ma bucur pentru placerea celor ce agreaza opera! O idee excelenta! Seara faina!

    • si gustul asta se cultiva. cu timpul incepe sa-ti si placa 😉
      nu ascult opere intregi acasa, f rar arii celebre cine stie cum. dar in sala sau in parcul asta suna deosebit, chiar merita sa-ti sacrifici cateva ore pt asta!

  6. Pingback: Sindicatele se poartă precum în comunism « Dictatura justitiei

  7. E bine ca se organizeaza astfel de evenimente, desi cred ca opera a castigat doar lupta, nu si razboiul cu manelele. Dar, cine stie, batalie dupa batalie… poate ca frontul manelelor se preda! La mai multe spectacole, scumpa mea, si nu uita, pofta vine mancand, la urma urmei… :).

    • multumesc, gabita!
      o am inoculata deja, n-o mai pierd!
      e bine ca oamenii au si optiunea asta. nu mai poate spune nimeni ca nu poate ajunge la opera daca doreste!
      mi-au placut incheierile „daca v-a placut va asteptam si la opera in stagiunea care a inceput!”

Lasă un răspuns

