Lecturi pentru bac

Ca o mama dispera(n)ta  ce sunt, am inceput sa recitesc din lecturile pentru bac, sa pot discuta cu fiica-mea si cumva sa „sufar” alaturi de ea. Am citit acum cateva zile „Moara cu noroc”. Imi aminteam doar ca, la vremea mea, nu-mi placuse si sentimentul s-a repetat! Am inchis cartea cu un sentiment de lehamite, de lipsa de speranta, de moarte si m-am gandit cam ce ar putea sa desprinda bun, un copil, dintr-o asemenea nuvela? Toti mor si buni si rai, sentimentele frumoase palesc in fata banilor, nu exista nimic respectabil, oamenii sunt slabi, cel viciat distruge o familie bine inchegata. Pe langa asta, violenta e la apogeu, un copil e ucis cu cruzime si lasat pe drum in ploaie, un amanunt socant, dar peste care se trece facil, fara mare suparare.

Recitesc desigur si „Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi”. Acolo alte sentimente „inaltatoare”: o sotie isi inseala fara nici un fel de regret si in vazul lumii, sotul, care pune o pasiune vecina cu dementa in iubirea aceasta deznadajduita. Ma intreb iar, de aici ce invataminte bune se pot trage? Sotul ignora legile, armata si razboiul, sa o prinda pe zapacita in pat cu altul, ea se da in barci sub nasul amaratului aluia, alaturi de intreaga societate care inchide ochii intelegatoare la micile/marile  tradari. (E drept ca este prezentata o situatie interesanta a trupelor care intrau in razboi la vremea aceea, dar ma indoiesc ca pentru un copil conteaza acest lucru). Constat ca lumea nu s-a schimbat mai deloc in anii astia, deprinderile rele s-au conservat suparator de bine!

La un alt pol „Enigma Otiliei” se incheie cu preferinta fetei catre pretendentul bogat si batran in defavoarea povestii de iubire cu  un tanar de varsta ei. Clar si aici banii guverneaza viata, iar sentimentele nu tin de foame.

Nu incerc sa schimb lumea sau sa neg ca banii  au importanta vitala. Dar totusi, in atatea opere scrise de-a lungul vremii, nu s-ar gasi niste scrieri care sa indemne la trairi mai potrivite pentru varsta de inceput de viata, cum ar fi iubirea, cinstea, fidelitatea, eroismul real? Ne tot plangem ca noile generatii nu au teluri, nu au gandire corecta, ca sunt viciati. Norocul nostru este ca putini dintre ei citesc programa scolara si mai putini, aprofundeaza ceea ce citesc. Nu spun ca ar trebui sa fie educati intr-un balon roz, plin de dragoste si sentimente blande care nu-i ajuta sa faca fata provocarilor vietii. Dar ar suna atat de rau sa citeasca ceva mai luminos, cu mai putina moarte si atmosfera cenusie, ceva vesel care sa-i indemne sa lupte corect, sa traiasca, sa se bucure de viata?

43 thoughts on “Lecturi pentru bac

  1. Eu nu mai am puterea sa le recitesc.Le-am citit atunci cand trebuia,pentru ca trebuia.
    La noi,solutia de compromis este sa vada ,,Morometii”, ,,Ultima noapte..intaia noapte” si ce o mai exista,pe net Sunt filme..macar sa stie despre ce este vorba,inainte sa invete comentariul…

  2. Păi tocmai ăsta e rostul literaturii: să ilustreze cât mai bine lumea asta în care trăim. Ori ceea ce vedem în jur…se potriveşte la fix cu operele scriitorilor, căci doar din viaţa reală s-au inspirat. Important este ca elevii să ştie să analizeze, să le înţeleagă, să tragă concluzii şi învăţături, altfel aceste „grozăvii” ajung să ne pară….”normalitate”.
    Spor la citit şi o zi bună, Red! 🙂

  3. bine că n-ai citit răscoala! 😆 îmi amintesc şi acum că profesoara noastră de română, o ciumăfaie, era în extaz când ne punea să descriem scena în care petre petre… bla, bla, bla… extrem de educativ!

  4. Totusi, literatura nu are scopul de a predica. Cum spunea clar Oscar Wilde, o scriere literara poate fi bine scrisa sau prost scrisa, dar moralitatea ori ce „poate sa deprinda un copil bun din ea” sunt irelevante. In mare parte, pentru ca fiecare deprinde dintr-un text ceea ce doreste/alege, nicidecum ce predica textul cu pricina.

    P.S. Citatul exact din Wilde:
    „C–You are of opinion, I believe, that there is no such thing as an immoral book?
    W–Yes.
    C–May I take it that you think „The Priest and the Acolyte” was not immoral?
    W–It was worse; it was badly written. „

    • bine ai venit, diana coman! de acord: nu exista lucru mai rau decat o carte prost scrisa! insa eu ma refeream la o alta idee. daca tot s-au redus drastic lecturile obligatorii, educatia se face si din ce citim, nu? ma gandeam ca poate ar fi mai atractive niste scrieri mai putin violente sau unele care inspira sentimente mai pasnice, mai putin dure, pentru un om care inca nu a dat piept cu adevarata fata a vietii…

  5. Profit de ocazie pentru a-mi exprima multumirea, fericirea, gratitudinea etc etc, fata de faptul ca nu mai am copii de scoala generala si liceu, ca nu mai trebuie sa-mi fac griji legate de teze si examene, de bacalaureate si alte marafeturi de astea, ca sunt, in sfarsit, o femeie libera. Succes celor care trec prin asa ceva, vars o lacrima, sunt alaturi de ei bla bla bla, dar… asta-i viata, toate se fac la timpul lor. Scuze, Anca, dar chiar asta simt! 🙂 Pupici de-aici, si nu uita: trece si asta!

    • deci ce m-ai enervat la faza asta 😆
      in loc sa vii si tu sa fii alaturi de mine cu un sfat… mda, uite astia sunt prietenii!
      hai sa traiesti, fii fericita si bucura-te ca meriti sa traiesti pentru tine!
      pupici inapoi! stiu ca trece… dar trec si eu!

  6. Ai descris ceea ce am simtit si eu cand am citit si eu operele astea. Nu neg faptul ca sunt capodoperele scriitorilor romani, dar eu mi-am pierdut aproape orice interes pentru astfel de opere inca de atunci si regret acest fapt, pentru ca obisnuiam sa citesc aproape tot ce imi pica in mana. Obligatii de servici cum s-ar spune. Mult succes fiicei si salutare !

  7. Astea erau în programă și când eram noi la liceu și nu cred că ne-au viciat atât de mult încât să vedem doar răul, urâtul, compromisul… Dacă ne gândim bine, și marile opere literare ale lumii conțin elemente de genul ăsta: Othello – gelozie, Crimă și pedeapsă, Macbeth, Hamlet – crimă cu premeditare, Romeo și Julieta – intoleranță și ură, Oedip – incest, Madame Bovary, Roșu și negru, Anna Karenina – adulter, Nana, Dama cu camelii – prostituție… și exemplele pot continua la infinit.
    Cred că ceea ce primează în formarea unui copil e modelul parental în primul rând; abia după aceea vine școala și societatea în care trăim. Dacă pe primele două le putem controla cât de cât, nu același lucru se întâmplă cu a treia… ”o soțietatea fără de prințipii, care va să zică că nu le are”, vorba lui Nenea iancu. 🙂

    • asa este, doar ca pe vremea noastra citeam cu tonele, astea obligatorii erau pierdute printre altele mai siropoase sau mai serioase. acum sunt alte preocupari, cititul e doar din greseala, plictiseala sau parinti fixisti ca mine 😀
      asta cu modelul parental ma cam dispera uneori. e o raspundere uriasa, ma tem mereu sa nu ratez….

      • Nu ai cum s-o ratezi dacă aplici aici iubire și bun simț. Există momente când ai impresia că totul e în van, că vorbele tale îi alunecă pe lângă urechi, dar vei constata, în timp, că și-au atins ținta. Trebuie doar să ai răbdare și consecvență.
        Asta, bineînțeles, cu condiția să nu sune a cicăleală. Uneori noi femeile trebuie să învățăm să mai și tăcem. 🙂

      • ma feresc cat pot de cicaleala. dar stii tu cum e, imediat ce vine vorba de scoala, deja e cicaleala 😀
        am constatat ca aparent nu ma asculta… dar peste un timp remarc idei de-ale mele. deci nu e chiar totul degeaba!

  8. 🙂 nu stiu ce sa zic…copilul meu mai are pana la bac si poate se mai schimba cate ceva intre timp. si chiar daca nu se schimba nu ma vad o mama cititoare de programe pt bac, consider ca e problema celui care da bacul :)) toti am trecut prin asta! ( sunt chitroasa). seara faina!

    • nu esti chitroasa, spui ceea ce crezi tu ca ai face. e firesc sa nu gandim toti la fel. pt mine cititul cartilor astora nu e o problema, nu mi se par enorm de grele si faptul ca au cazut atat de multi anul acesta la bac, m-a cam speriat! mai bine imi pierd acum timpul, decat sa-mi smulg parul din cap la anul.
      seara frumoasa si tie!

  9. da, da… in clasa a XII a, m-a ascultat profa de romana, un semestru intreg doar la ” Duios Anastasia trecea”… pana am invatat comentariul predat de ea, eu invatand comentariul predat de alta profa, sorei mele… pur si simplu nu-mi placea ce mi-a predat ea :)… la bac, la oral, mi-a picat tot ” Duios Anastasia trecea” 🙂

  10. Red, mai ştii cum spunea Doru Octavian Dumitru? ….”Socroşenie”! 😀 Nu cred că râvneşti la „titlul” ăsta prea curând. Mai bine doar…”mămică”!

  11. 1. felicitările mele cu toată inima pentru o mamă care e cea mai mamă din lume! Bravo!
    2. tocmai pentru că ai ales să recitești pentru ea, merită purtate discuțiile de după lectură. dacă ai să-i scapi ei vreo vorbă de asta de care ne-ai zis și nouă…„fandacsia”-i gata.
    3. azi am predat bacovia la a 12a. prima reacție a fost așa cum m-am așteptat. I-am lăsat să scoată din ei tot ce i-a nemulțumit. și după ce s-au descărcat de toate nemilțumirile, au contstat că le-a plăcut. totul este cum pui problema.
    4. și felicitări! 🙂

    • intre timp am trecut la partea de razboi din „ultima noapte” si surprinzator…dar mi se pare extrem de interesanta! nu-mi aminteam sa-mi fi retinut ceva atentia din cartea asta. probabil la vremea aia ma preocupa mai mult partea cu dragostea. sunt detalii interesante de tactica si de situatia trupelor de la vremea aia. habar nu aveam de situatia prezentata. poate fac un post cu asta, ca tare mi-a placut 😉
      nu stiu daca-s cea mai cea mama. m-a anuntat ca trebuie citit „ion”, ori asta ma tenta la vremea aia pt scenele fierbinti. acum lupta pt pamant si felul de comportament dintre oamenii aia ma deprima…
      asta incerc si eu sa fac paralele, sa-i prezint cat de cat interesant ce se intampla acolo, sa-i prezint cartile intr-o alta lumina…

      • pentru că fiecare vârstă are particularitățile ei. în plus, dacă vei citi o carte de 10 ori, vei descoperi de fiecare dată altceva ce nu ai văzut în lecturile anterioare.
        nu știu dacă soluția e să-i prezinți într-o altă lumină. las-o pe ea să descopere lumina proprie întâi. zic eu…

      • trebuie s-o fac curioasa cu ceva, de ex acum i-am prezentat situatia istorica a tarii inainte de intrarea in razboi. altfel intelegi cand pozitionezi nitel actiunea…
        apoi discutam 😉

  12. ți-am precizat că-mi place de tine? 😀
    dacă aș avea și eu părinți așa d einteresați de soarta copilului lor…măcar jumătate cât ești tu. Și tot aș avea rezultate mai bune.
    Eh…visez și eu…

    • am tendinta de a fi perfectionista. vreau sa ma pot uita in urma si sa nu-mi reprosez prea multe. lupt inegal cu prietenii ei care nu citesc un rand. nu pot sa ma resemnez cu asta, n-am putut niciodata si n-o voi face nici acum!
      poate incerc sa compensez unele lucruri care nu au tinut de mine si pe care nu i le-am putut oferi… sunt doar o simpla mama, incerc sa fac cum cred ca-i mai bine.
      multumesc mult, am simtit asta :*

  13. Realitatea e peste tot in jurul nostru, eu cand citesc o carte ma astept sa gasesc altceva acolo! Sunt atatea carti superbe, despre cultura, valori, lucruri frumoase si noi trebuie sa citim „povesti” atat de triste si urate… cel mai infiorator personaj mi se pare Ana, din „Ion”. M-a cutremurat povestea ei!

Lasă un răspuns

