O pictura si-o poveste

Hoinarind prin gradinile Boboli, intr-o margine am zarit o fantana aproape ignorata, strajuita de un omulet gras, pe care pret de o clipa l-am asemuit cu Buda ( dar am alungat iute ipoteza!), calarind o testoasa. M-am intrebat fugitiv cine o fi, insa dupa statuia unui dac(!) aflata la debutul unei alei si discutia despre originea poporului roman, mi-am uitat nelamurirea.

Intr-o alta zi, in salile Galeriilor Uffizi, m-a intrigat o pictura a lui Bronzino, cu doua fetze, care reprezenta un pitic dezbracat vazut din fata si din spate(ambele versiuni le gasiti aici, n-am putut atasa decat una din ele).

Explicatiile referitoare la pictura precizau ca imaginea lui Morgante (numit ironic dupa un gigant dintr-un poem epic) reprezinta atat viziunea din ambele parti a subiectului, cat si trecerea timpului. M-am tot rotit fata/spate, din nou, am privit cu atentie pasarile, barba personajului, dar n-am reusit sa sesizez trecerea timpului. Astfel, frunzarind pe net, am dat de povestea unuia dintre cei mai apreciati pitici de la curtea Ducelui Cosimo I de Medici, un om invatat, destept si cu suflet deosebit(de Morgante e vorba!), caruia i s-a permis sa detina pamant si chiar sa se casatoreasca. Modelul acesta de pictura, reprezentand barbatul gol, subliniindu-se liniile musculaturii, era un fel de ritual inainte de casatorie. Pictorul reprezentandu-l dezbracat nu a obtinut o imagine hidoasa, ci dimpotriva i-a redat demnitatea, accentuandu-i trasaturile barbatesti si lasand in umbra micile imperfectiuni.

 Morgante era antrenat pentru vanatoarea nocturna de pasari, iar trecerea timpului este relevata in pictura, inainte de vanatoare si dupa, cu trofeele atarnand in mana dreapta a subiectului. Desi participa alaturi de Cosimo la  deplasarile diplomatice, totusi in unele ocazii era tinta batjocurii curtii, odata fiind obligat sa se lupte cu o maimuta sau in sculptura de mai sus, sa calareasca testoasa. E greu de estimat acum cu gandirea altor vremuri daca a avut o viata fericita sau nu. Cert este ca a ramas in arta si pentru cei ca mine, care privesc de multe ori superficial oamenii diferiti, e un mare de semn de exclamatie!

10 thoughts on “O pictura si-o poveste

  1. asemanarea cu Buddha nu e tocmai o aventura avind in vedere ca mai sta si calare pe o testoasa!
    trecind in alt registru, nici barbatia nu e de colo avind in vedere ca e in stare sa sprijine ditamai burtoiul! 🙂

    • 😆 salut cu respect simtul de observatie deosebit!
      totusi nu-mi amintesc ca buda sa fie expus asa complet…si e mult mai impunator, serios, impune respect, ceva nu corespundea, dar nu era nici un indiciu alaturi. asa ca am ramas cu o intrebare, lamurita cu ocazia asta.

Lasă un răspuns

