Palatul Pitti si Gradinile Boboli- Florenta

E greu de sintetizat ce am vazut, as putea vorbi ore despre detaliile picturilor, despre finetea interioarelor, a mobilierului, a vaselor, a tavanelor casetate, a sculpturilor minutios create din marmura prin care parca pulsa viata. Palatul Pitti decorat in  stilul renascentist, cu  arhitect  intial  necunoscut, a apartinut, ca o buna parte din valorile Florentei, puternicei si longevivei familii Medici, ce l-a preluat, extins si imbogatit cu impresionante opere de arta. Initial a fost folosit doar ca loc de primire al oaspetilor oficiali, dar in timp, a devenit resedinta permanenta si casa colectiilor adunate in decursul anilor.

In interiorul palatului nu este permisa fotografierea, mai mult, exista sisteme de detectare a distantei de la care privesti picturile, atmosfera controlata (in incaperile cu mobilier era un frig crunt!) si cate un om care supravegheaza atent orice miscare, iti reteaza politicos si extrem de amabil orice incercare de a imortaliza vreun colt celebru de pictura. Prin urmare m-am limitat la a absorbi vizual tot ce s-a putut. Cel mai mult mi-a atras atentia asupra detaliilor hainelor, a gulerelor de dantela vaporoasa de o rara finete sau a broderiilor rochiilor din modelele pictate, a gratiei mainilor, bijuteriilor sau a aranjamentelor elaborate ale coafurilor doamnelor din inalta societate. Sunt un profan in domeniu, care a pasit in varful picioarelor, incercand sa retina pe retina creatii de geniu. Fiecare incapere era dedicata unei zeitati si  decorata in consecinta, tavane casetate decorate bogat reprezentand alegorii din vietile personajelor, in culori vii nealterate de trecerea timpului.

Palatul a trecut in stapanirea lui Napoleon la un moment dat si apoi Vittorio Emanuelle l-a cedat accesului publicului larg, gandind probabil si la beneficii, dar mai ales permitand tuturor admirarea atator opere. Naucita dupa cateva ore de plimbare si asimilare lenta, am pasit in soarele bogat de afara, in gradinile ce se deschideau larg in spatele palatului: Gradinile Boboli. Alei si pomi atent intretinuti, un bazin verzui si un grup statuar plasat cental reprezentandu-l pe Neptun la vanatoare,  dispunerea in forma de amfiteatru a parcului, alei taiate matematic, tineri ce se odihneau pe iarba bucurandu-se de ziua calduroasa. La baza, o alee laterala ducea la Grotta Grande, creata artificial, cu turturi care acopera partial statuile( replicile celor  patru sclavi realizati de Michelangelo pentru mormantul Papei Iulian al II-lea si ramasi neterminati, cat si „Paris si Elena”) si picturile interioare. In lateral aleea e strajuita de portocali in care fructele ramase neculese dau o nota de prospetime peisajului de inceput de primavara.

Urcusul incepe pe langa statuia unui Pegas lansat de jumatate spre cer si se termina dupa o panta lina dar destul de intinsa, cu „Gradina cavalerilor”, unde trandafirii promiteau un peisaj colorat, mai spre vara si de unde ne-am bucurat de o imagine ampla asupra dealurilor populate de culturi de maslini de un verde matasos. Terasa gazduieste Muzeul Portelanului, unde a fost liber la fotografiat. Portelan de Sevres, dar si productie florentina, statuiete, vase, servicii care-mi aminteau puternic de ceramicele atat de pretuite si in vremea noastra, dar al carui fan nu am fost niciodata.

Am coborat gresit, ratand o partea din stanga a gradinii si am reintrat in palat sa vedem colectia de costume de epoca si argintaria. Am retinut filigranele elaborate ale bijuteriilor, dar si sfesnicele din chihlimbar ivoriu sau galben, dar din pacate, fotografierea a fost interzisa si aici.

La final am iesit ca un burete plin de impresii, frumusete, cu simturile bucurate si inca incredule ca pot exista atat de multe comori sub un singur acoperis. Lumea statea tolanita pe jos, direct pe lespezile din fata muzeului, in caldura molcoma de dupa-masa italiana.

12 thoughts on “Palatul Pitti si Gradinile Boboli- Florenta

  1. ce-mi place degajarea asta a lor … te poti tolani in spatiile verzi fara sa vina sa faca pipi pe tine vreun catel sau vreun golan sa te jefuiasca sau sa te amendeze cineva… la Como am adormit pe malul lacului stand la soare si nimeni nu mi-a clintit un fir de par …. :-)) … mda … mi-ai facut pofta de Italia …

    • mie inca nu mi-a trecut pofta, cred ca am stat prea putin 😀
      am vazut azi in parc si la noi tineri stand direct pe iarba sau citind pe malul apei. ne molipsim incet si de lucrurile bune.

Lasă un răspuns

