Pasti pe meleaguri sudice

Daca m-am riscat sa asist in iarna trecuta la taiat de porc undeva pe langa Severin, m-am gandit sa testez si un Pasti in aceeasi locatie. Asadar iata-ma facand cumparaturi intr-un Lidl in Severin si plecand cu masina incarcata alaturi de cativa prieteni, departe de civilizatie, intr-un sat micut, unde timpul pare sa se fi oprit, iar oamenii calzi si primitori compenseaza mereu lipsa confortului de acasa. Se pare ca odata cu noi a venit si ploaia care ne-a facut sa ne aciuiam pe langa soba din chirpici care se incalzea rapid si radia toata noaptea, ploaie care a dansat o vreme buna pe acoperisul de tabla, zgomotul monoton fiind doar din cand in cand intrerupt de un cocos tanar, al carui ceas biologic inca nereglat il facea sa cante la toate orele fara vreo legatura cu ziua sau miezul noptii. In prima seara s-au vopsit ouale( la insistentele mele milogite au mai facut si alta culoare decat rosu) si s-au imbracat sarmalele ce au fiert molcom toata ziua urmatoare pe soba de lemne incercandu-mi greu papilele gustative, cu arome apetisante. Mai spre seara a aparut si mielul, taiat si scapat de blanita, semanand cu o aratare slaba intr-o pozitie nefireasca. Am privit curioasa sa zaresc ce  are in interior stramband din nas cand au inceput sa spele matele pentru a le pregati cu usturoi verde, intr-o mancare de care n-am mai auzit pana acum si care arata ca niste taitei cu verdeata, la final, avand un gust puternic aromat. S-a construit si drobul, asezat comod alaturi de ceva carnita pentru o fripturica asezonata corespunzator. Invierea la biserica am sarit-o din motive scuzabile ploua torential si se cam topise asfaltul. Gandul ca as putea inota in noroiul suculent m-a descurajat, cand am „senile” la papuci devin necomunicativa!

A doua zi am inceput-o cu Pasti luat cu lumanarea cu „lumina” de la Inviere(s-au sacrificat unii si ne-au adus si noua!) in mana si inchinandu-ne, apoi am dat frau dezmatului culinar. Am mancat cate un pic din toate si apoi pentru stimularea digestiei am plecat cu „lumina” la cimitir sa le ducem si celor plecati prea curand dintre noi dar atat de dragi gazdelor noastre. Locul mormintelor era usor in panta si dupa primele randuri de cruci nu se mai zarea decat o padurice deasa. Studiind am aflat ca la fiecare inmormantare se planteaza un copacel- o multime erau infloriti- insa cum cei din sat  sunt putini, pomii au crescut dezordonat umpland locul. Din cand in cand cate un snop de narcise inviora privirea , crescute salbatic in carare, prin iarba cruda. O batrana ne-a oprit sa ne dea cate un ou peste mormantul vreunui apropiat, mai sus o doamna eleganta de la oras ne-a oferit la fel, de data asta recolta fiind si o sticla bondoaca de bere, alaturi de ou. Intre timp ne-am dat si noi una alteia oua prin iarba sau peste morminte, simbolizand un fel de pomana pentru cineva anume care nu mai este printre noi. Simtaminte amestecate unii cu manelele la maxim in margine, altii varsand o lacrima tacuti, soptind ultimele noutati langa crucea celor care se odihneau acolo, ca si cum cel plecat abia astepta sa afle ce s-a mai intamplat in lipsa lui. Lume imbracata de sarbatoare si noi cu tot dulapul pe noi (vremea oscila intre vant, cer noros si rar cate o geana subtire de soare, iar eu cu nelipsitele „senile” pe adidasii curatati la fiecare raspantie in iarba bogata. Ne-am intors numarand prada saracuta dupa spusele lor, incercand sa le fac pe fete sa rada si urcand gafaind coasta sub soarele care acum ne incalzea puternic promitand o noua rapaiala. Am mai mancat odata ajunsi acasa, ca doar de aia e sarbatoare sa ne imbuibam si am plecat in vizita la niste vecini, care de cand am cules struguri alaturi de ei, i-am castigat prieteni pe viata. Oameni trecuti de 80 ani, cu povesti din tinerete  pline de savoare, el sfatos umfland din cand in cand faptele, ea bagandu-i cate o stramba scurta si la obiect, moment in care noi toata gasca izbucneam in hohote de ras. Ne-am cinstit cuminte cu cate un pahar de vin de o culoare ruginie si o aroma ce-mi amintea de campurile din toamna, pline de soare, ce adunasera toamna in stropi dulci si zemosi. Ploaia pe care o presimtisem dupa scurta arsita a soarelui, ne-a potopit turnand din greu rafale bogate. Cand s-a mai domolit, desi povestile erau departe de a fi terminate, am plecat cu parere de rau, adapostiti care cum de niste umbrele dejghinate, probabil de pe vremea istoriilor narate in termeni locali mustosi si plini de voie buna.

Ultima zi a fost in sfarsit insorita si in timp ce gazda se sacrifica la gratar sa perpeleasca pestele, ficateii, bucatile de miel si porc, noi grosul trupei sprijineam zidul casei la adapost de vantul care adia destul de taios, fiecare pe ce s-a nimerit, ca mustele la soare si pentru omorarea plictisului „spargand” probleme  de geometrie unde  fiecare dadea cu presupusul intr-un balamuc total. La final am rezolvat  gratarele si matematicile, ne-am impachetat si am plecat spre casa. Din greseala am luat si ploaia cu noi, dar am despachetat-o doar cand am ajuns in Timisoara. Drumul a fost placut, desi aglomerat, am trecut privind zambind lebedele de pe malul Dunarii, muntii in nuante crude de verde, serpentinele coborand sau urcand agale si am realizat ca zilele acestea departe de lumea mea obisnuita mi-au curatat mintea si mi-au bucurat sufletul. Va las  cateva poze… vremea si relaxarea totala m-au impiedicat sa surprind mai multe. Poate data viitoare!

14 thoughts on “Pasti pe meleaguri sudice

  1. Superbi puiuții ăia de câteva zile!
    Și uite așa, din nou mi se face dor de gospodăria bunicilor, din vârf de munte, cu ”hoarele” mișunându-ne printre picioare…
    Fain Paște ai petrecut. 🙂

    • este super, doar ca din pacate satul e din ce in ce mai gol, iar copaceii se inmultesc cum se nimereste si umplu tot, morminte, carari, devine o mica padurice din care nu se mai intelege rostul initial.

Lasă un răspuns

