Herculane ce-a fost, ce-a ramas?

In vremea studentiei, am calcat statiunea de cateva ori, se dadusera in functiune hotelurile de sus de pe munte, Diana, Minerva si Afrodita, la unul din ele existand un club cu program de streaptease de care l-am urmarit cu o curiozitate nedisimulata. La perioada aceea era mare lucru sa vezi asa ceva! Cert e ca asa de tare m-a impresionat ca n-am retinut nimic din spectacol, decat scaunele joase si incomode si timpul imens pana a inceput spectacolul. Mult mai interesanta a fost goana prin holurile hotelului vechi in care fusesem cazati si incuiati pe afara datorita orei tarzii la care ne-am intors si modului in care am intrat prin cladirea alaturata si am sprintat pana la camerele noastre, intr-un zgomot infernal de podele batrane, trosnete de lemne si scartaieli, punctate de hohote de ras. Statiunea era plina, de 1Mai nu gaseai cazare decat daca rezervai din timp, iar hotelul mare din vale-Roman, avea circuit atat de inchis ca nu aveai voie nici sa stationezi pe soseaua din fata lui.

Acum toate au imbatranit, iar turistii sunt aproape inexistenti. E adevarat ca ora la care am ajuns era destul de matinala pentru o zi de weekend, insa parcul si cladirile din jur aratau jalnic, vopseaua scorojita, grinzile in echilibru instabil, hotelurile cu istorie grea in spate, stateau sa se darame. Un afis cu „de vanzare” invita investitorii sa intinda o mana de ajutor, iar peste drum o parte a unei cladiri proaspat renovata dadea o speranta de revenire vecinatatii imediate a statuii lui Hercule, altadata misunand de viata. Natura indiferenta la numarul mic sau mare al oamenilor din jur, afisa o verdeata dezinvolta, o Cerna micuta curgand vioi peste pietre, cu vigoarea si prospetimea apelor de munte. Am stat cateva clipe pe mal, respirand linistea si caldura crescanda a inceputului de zi, dar fara zgomotele obositoare ale orasului (care fie construieste, fie omoara motoarele vreunei masini sau fumega din esapamente)  si m-am intrebat de ce un loc atat de frumos, cu muntii la o intindere de mana, cu izvoare pe care altii dau bani buni, cu un climat bland atat de bun pentru relaxare, e intr-o paragina aproape totala? Contrar taximetristului care ne ducea spre gara a doua zi si care sustinea ca statiunea e ocupata complet, eu n-am vazut miscare decat la intrarea in strand, unde in cativa metri, erau parcate masini pe ambele parti ale drumului ingust de munte si cateva tarabe incercau sa-si faca banuti pe seama turistilor ce misunau de colo colo in costume de baie. M-as bucura ca impresia mea sa fie gresita si statiunea sa-si fi regasit macar in parte gloria de alta data. picture-004 picture-005 picture-006 picture-007 picture-009 picture-011 picture-016 picture-019 picture-024 picture-027 picture-028

33 thoughts on “Herculane ce-a fost, ce-a ramas?

  1. Am citit cu mare interes postarea! Am vazut fotografii alb.negru cu parintii in acel loc…Doamne ce minunatie mi se parea. Am fost si eu acum vreo 10 ani. Era un fel de targ si era plin. Locul e de o splendoare greu de gasit…si de ce e lasat un astfel de loc la voia intamplarii, nici eu nu inteleg. Si imi ramane un gust amar…

    • mi-a placut linistea, intr-un fel mi-a picat bine ca era gol, am simtit altfel locul, pacea adanca alaturi de muntii imensi si verdeata crescuta salbatic peste tot.

  2. Pingback: caritate door-to-door | DAP

  3. Statiunea era destul de pustie si acum vreo… 20 de ani cand am fost intr-o tabara. Si, da, paraginita. De prea mult ani cam la fel. De fapt, ma intrebam daca s-o fi facut ceva pe acolo dupa atatea „semnale trase” de opinia publica, au existat parca si niste sfortari financiare in directia Herculane, indemnuri „sa punem umarul, sa facem-sa dregem”… Chiar eram curiaoasa daca s-a intamplat ceva, asa ca articolul tau imi prinde bine. 🙂

    • erau pensiuni cochete, unul din hoteluri, parca minerva, avea clime in fiecare balcon… insa n-am vazut oamenii. poate sambata intre 9-10 dorm, ca doar sunt in vacanta 😀

  4. Uite, aici n-am fost. Am fost in schimb la Borsec, cand eram mai mica. Revazandu-l, in urma cu cativa ani, am avut impresia unui loc paraginit si uitat de lume. Mare pacat… 😦

  5. eu am speanta ca o sa ne mai putem minuna de acest loc!
    tare bine arata partile renovate! trag nadejde ca nu o sa le lasam pe toate in voia sortii! 🙂

  6. am fost si eu acolo prin … 2004 cred. Pe de o parte hotelurile paraginite pe care le-ai aratat si tu, pe de alta parte, oarecum contradictoriu, vile noi si destul de scumpe, unde de altfel am si stat. Si pentru ca acolo te duci pentru apa termala, am facut si eu baie in niste „cadite” amenajate la marginea drumului, un loc destul de aglomerat ziua, dar foarte romantic seara, in cea mai fierbinte apa termala in care m-am imbaiat vreodata, care se scurgea direct din munte!

  7. Un loc minunat, dar atât de neîngrijit… Ce păcat! La ce istorie şi renume are această staţiune, cu vechi clădiri unde au poposit celebre capete încoronate, ar fi trebuit să fie un loc de vis. Parcă am avea „vocaţia demolării” noi, românii…. La fel sunt şi alte staţiuni celebre pe vremuri, azi în paragină.. Chiar nimeni nu e în stare să facă ceva? Mare păcat..
    Numai bine, dragă Red! 🙂

    • o vreme am crezut ca-s lasate in paragina, pt a fi cumparate la pret derizoriu… insa se pare ca nu le mai cumpara nimeni si odata iesite din uz, nu se gasesc suficienti bani pt a le revitaliza. cred ca biletele ce se luaa pe vremuri prin sindicat si taberele scolare aduceau venituri solide statiunilor acestora.atatea locuri frumoase, ramase neexploatate, ar trebui vandute celor care stiu sa valorifice asemenea resurse…
      numai bine si voua si la bebina! 🙂

      • Ştii care e culmea culmilor? Aceste unităţi turistice, altă dată atât de profitabile şi căutate de turişti, sunt deja „privatizate” (vai de mama ei de privatizare!). La emisiunea „România, te iubesc!” de la Pro tv, au dezbătut problema staţiunilor lăsate în paragină, printre care şi Herculane. Chiar vorbeau despre vechiul hotel, unde au venit pe vremuri renumiţi membri ai familiei imperiale austriece, pentru că băile de la Herculane erau renumite în toată Europa! Numai pentru chestia asta şi s-ar fi putut face din această staţiune un punct de atracţie extraordinar. Ce fac cei care au luat pe nimic hotelurile şi le-au lăsat în paragină? Nu pot să-mi închipui. Parcă cineva vrea demolarea a tot ce-a fost bun şi frumos în ţara asta. De ce ar dori cineva aşa ceva? Păcat, ce ţară minunată avem, dar ne bătem joc de ea….
        Mulţumesc de urare, dragă Anca! Bebina gângureşte aici, lângă mine. Acum ieşim la plimbarea de seară 🙂
        O seară frumoasă vă dorim şi vouă!

      • m-as fi gandit ca romanii sunt mai atrasi de tarile de afara pentru concediu, insa cand vad cat e de plin litoralul romanesc, abandonez ideea. ori necesita investitii prea mari, ori autoritatile din fiecare zona doresc sa pastreze controlul, sa le ramana lor tot si nu permit venirea nici unui strain care poate ar creste valoarea locului.
        sper ca ati avut o plimbare placuta, parca s-a mai racorit seara, e o placere sa te plimbi.
        zi faina! 🙂

  8. Hmmm, da, nu prea stiu ce sa zic despre aceasta localitate disparuta de pe radarele Romaniei…din povestirile celor care au calcat pe acolo in vremurile sale glorioase, banuiesc ca un sejur acolo facea toti banii…

  9. Anca, te invidiez ca ai fost in vacanta. Ma uitam la fotografii si imi dau senzatia unui loc linistit, o atmosfera blanda, multa vegetatie si parca emana o anume caldura si energie pozitiva. Cred ca a fost minunat sa vizitezi statiunea. Nimic spectaculos dar frumos prin simplitatea locului.

  10. Statiunea și-ar recâștiga frumusețea, dacă și-ar da cineva interesul. Chiar și acum se văd urmele frumuseții acesteia și aș vizita-o oricând. Nu înțeleg de ce unele sunt lăsate cu totul în paragină, iar alte stațiuni reușesc să fie întreținute și să atragă în continuare turiști (Sovata, de exemplu). Păcat că nu știm sau nu vrem ne facem țara atractivă pentru turiști.

    • teribil ce mi-a placut cladirea aceea aflata intr-o asemenea paragina. sunt convinsa ca are o istorie interesanta, daca as fi gasit pe cineva sa mi-o spuna, ca de altfel si restul edificiilor uitate si scorojite din jur. e adevarat ca in alta parte a statiunii erau pensiuni moderne…
      pacat asa cum spui!

  11. Vai, cat de parasita si trista arata statiunea! Fatadele acelea vechi ,puteau fi reinnoite, vopsite putin pentru ca stilul este grozav! Ar putea fi o statiune de 5 stele cu imprejurimile pecare le are. Un potential turistic, imens – din pacate neglijat

Lasă un răspuns

