Pompei- Robert Harris

O noua carte calatoare, din campania Editurii All-careia ii multumesc din nou, a poposit pentru cateva zile la mine-n batatura si ca de obicei, am intrat in transa, pentru ca am prostul obicei in momentul in care aman un lucru, sa ramana uitat timp nedefinit. Asa ca m-am mufat la carte si in 3 seri am lichidat-o!

Subiectul, Pompei, m-a atras mereu fara sa fi facut vreodata ceva in directia asta, asa ca am deschis cu nerabdare cartea si m-am lansat intr-o lume a antichitatii mult mai moderna(?!) decat unele din satele noastre izolate, cu un apeduct care deservea 8 orase folosind o tehnica cel putin uluitoare, fara pompe dar calculat eficient sa foloseasca atractia gravitationala, metode de etansare cu un beton ce se intarea in contact cu apa devenind impermeabil, sisteme de decantare si de vizitare dispuse la intervale regulate, o matrice care functiona ireprosabil zeci de ani, daca nu interveneau cataclisme naturale.

Actiunea are in centru un inginer ce se ocupa de apeductul „Augusta”, cateva ore inaintea eruptiei vulcanului Vezuviu, suprinzand intr-o investigatie pe care acesta este nevoit s-o intreprinda, esentialul  societatii romane din Pompei: un fost sclav fara educatie, dar mester la facut bani, leaderul temut al comunitatii, senatori corupti dependenti de bunavointa celui care manuia finantele in zona, luxul, risipa, cruzimea si proprietatile de vis detinute de”mai-marii” vremii (teribil de cunoscut si actual, nu?). Cartea combina intr-un stil delicios de usor de parcurs, elemente de constructie inginereasca (de la terme, saune, piscine si decoratii interioare, la canale ramificate de alimentare cu apa), filozofia epicurianului Plinius la final de cariera, primele semnale de trezire a vulcanului si la final detalii gradate pictorial ale imaginilor terifiante premergatoare distrugerii orasului.

O lectura care mi-a hranit atat curiozitatea stiintifica, dar si foamea continua de o scriere atractiva, plina de actiune si neprevazut, in lumea uimitoare a antichitatii. V-o recomand!

12 thoughts on “Pompei- Robert Harris

  1. O sa caut si eu cartea. Subiectul este fascinant, mai ales dupa ce am vazut intr-un documentar cum au reconstituit orasul, ingropat in lava vulcanului, aratandu-ne celor de azi cum arata un oras roman autentic. Ce nivel de civilizatie ridicat! La ce dezvoltare ajunsesera inca de atunci!

    Iti doresc o saptamana frumoasa, draga Red! 🙂

    • exact asta m-a frapat si pe mine: cat erau de evoluati la vremea aia si ce cunostinte ingineresti inalte detineau.din pacate moravurile nu s-au schimbat 😦
      multumesc, alex si voua va doresc asemenea! 🙂

    • explicatiile sunt pe intelesul tuturor, dar suficient de elaborate cat sa-ti formezi o parere despre cat de mari au fost realizarile.
      de asta iti spuneam ca am fost gand la gand 🙂

  2. O invitatie la lectura, placuta si interesanta. Am fost mereu de parere ca oamenii antichitatii erau la fel de inteligenti ca si cei de acum, 2000 de ani nu inseamna foarte mult in timpul universal. Nu aveau acces la inalta tehnilogie de azi, dar ei au fost cei care au facut mereu descoperiri pe care functioneaza civilizatia contemporana. Multumim de recomandare. Sa ai o zi frumoasa, Red.

  3. Am fost în sudul Italiei acum ceva ani, am trecut pe lângă Pompei, dar nu m-a tras ața să-l văd.
    E fascinantă istoria lui, dar mi se pare un imens cimitir, poate că de aici și lipsa mea de interes în a-l vedea.

    • din cate spun cei care l-au vazut, se pare ca oamenii aia multi solidificati, de fapt sunt doar cateva, foarte putine, trupuri. raman interesante frescele si constructiile… care tare m-ar tenta 🙂

    • aaaa, pe asta am asteptat-o si eu de pe la inceputul verii. a plecat la Pitici Voinici si apoi merge la Andra Costa. vezi pe grup si roag-o sa ti-o trimita. din cate am vazut nu e nimeni la rand dupa ea 🙂

  4. Multzumesc pt. recomandare, cu sigurantzå am s-o caut. Si eu am fost mereu interesatå de ingineria acelor apeducte si a acelor vremuri apuse brusc dat. Vezuviului

Lasă un răspuns

