Sondajele de opinie si bunul simt

Sondajele de opinie sunt in general niste chestii placute daca ai timp si disponibilitate sa stai la povesti cu cineva pe anumite teme alese dupa criterii bine stabilite. Intr-o perioada o prietena facea un ban in plus pe calea aceasta si de cate ori am avut ocazia s-o ajut n-am ezitat. Tot asa multa vreme dupa experienta aceasta imi aminteam cat umbla prin frig batand la tot felul de usi pentru cativa banuti si imi impuneam sa-mi fac cateva minute timp sa raspund la niste intrebari, desi aveam treaba, iar minutele promise intial se lungeau exponential, testandu-mi la greu amabilitatea. Mi-am calmat usoara iritare cu gandul ca am facut un bine cuiva si n-am retinut numele companiei pentru care imi dadusem cu parerea. Totusi dupa niste experiente prelungite, din care imi era mult prea jena sa le spun interlocutorilor ca m-am plictisit, mi se pare lipsit de sens si chiar usor stupid modul de formulare repetitiv al chestionarelor, am inceput sa refuz politicos invitatiile de a ne intinde la povesti(in timpul si pe telefonul firmei). Unii au inteles ideea, altii au revenit. Atunci m-am gandit ca ar trebui sa ma invat odata sa spun „nu”, cand eu consider ca asa doresc sa fie. Totusi, mi-am reamintit ca mancam fiecare o paine si ca nu-i tocmai usor s-o castigi, asa ca am adoptat o metoda mai blanda, nu azi, nici maine, nici saptamana viitoare, nici chiar anul acesta… sunt ocupata. Nu am spus ca ma voi elibera alta data, nu am promis si nici nu i-am dus cu vorba, dandu-le sperante, oamenii intelegand ca-i refuz politicos. I-am cam cernut pe toti, insa  o firma Dedalus-nu-stiu-cum, revenea periodic. Am incercat cu „am mai raspuns o data, va rog vorbiti cu colegii dv”, nefiind chiar convinsa ca acum ceva timp n-am participat intradevar la un sondaj facut de ei. Surprinzator, duduia de la capatul celalalt al firului s-a activat adoptand metode variate de abordare: poate totusi vreau sa-mi dau cu parerea- nu! nu se poate sa nu doresc asa ceva- NU! este imposibil sa nu vreau sa-mi afirm parerea- NUUUUU!!! Dupa inca niste formulari ale femeii care era absolut debusolant de infipta in idee, am cedat si…. i-am inchis telefonul in nas (chiar daca este impotriva politicii firmei unde lucrez si a modului politicos in care ma fortez sa ma port mereu, indiferent de caz). Am crezut ca raspunsul meu a fost definitiv, insa azi o alta voce a revenit cu aceeasi doleanta. Spre rusinea mea mi s-a accelerat pulsul la maxim si l-am intrebat dur pe amabilul lucrator daca nu discuta cu ceilalti colegi ca sa fie scutit de efortul de a ne mai deranja si irita fonic reciproc. Imperturbabil mi-a cerut sa-i dau pe altcineva la telefon si m-a intrebat continuu daca e parerea mea personala si  am puterea de decizie sa iau aceasta hotarare. Cred ca am vazut rosu in toate partile si pe cel mai taios ton i-am scurtat ideea fara sa-l mai ascult: nu vad cu ce drept ma obligati sa va raspund si cu ce lipsa de cel mai elementar bun simt ma asediati continuu saptamanal! (asta ca sa rezum pe scurt). Netulburat s-a oprit din placa ce-o turuia la nesfarsit si mi-a urat o zi buna.

N-as zice ca am avut o satisfactie grozava si nici nu sunt convinsa ca nu vor reveni. Nedumerirea mea este alta, conducerea acestor firme chiar isi inchipuie ca asediind, enervandla maxim si repetand la nesfarsit aceleasi tactici, vor reusi sa-si faca treaba? Mi s-ar parea mai corect ca dupa cateva incercari sa realizeze unde e loc de intrat si unde isi pierd timpul. E chiar atat de greu de distins un refuz ezitant de unul categoric? Am ajuns sa ma lupt cu dintii pentru dreptul meu de a alege sa particip sau nu la un sondaj de opinie, care ar trebui sa fie pana la urma ceva benevol, prin care eu aleg sa-mi pierd niste timp, ajutand la formarea unei pareri, care mie, omul de rand, nu-mi foloseste de fapt la nimic(cel putin deocamdata)!

Participati la asa ceva, va amuza? V-ati simtit vreodata agresati de acesti oameni?

20 thoughts on “Sondajele de opinie si bunul simt

  1. Hai ca ma bag si eu in discutie, dupa ce am facut chestionare vreo 4 ani de zile. Si la usa si la telefon si degustari si focus grupuri de toate.
    Problemele cu insistentele pot veni din cauza firmelor care cer sondajul si nu din cauza oamenilor care le fac. De exemplu cer 100 de respondesti pe strada X fiindca acolo sunt oameni cu bani si acestia sunt oamenii a caror parere conteaza pentru firma Y. Doar ca atunci cand te vezi cu proiectul pe final de termen si respondentii nu-s 100 incepi sa presezi cumva sa iasa. La tine se intampla ca tot tu raspunzi la telefon. Dar sunt familii unde azi raspunde bunica, maine mama, poimaine sora si o persoana decide sa raspunda. Fiindca treaba asta chiar se intampla, revin periodic la ore diferite, incercand sa primeasca un feedback de la un membru al familiei.
    Binenteles ca oamenii se intreaba de ce tot eu. De ce nu o streseaza si pe verisoara care sta intr-un alt colt de oras. Din pacate sunt selectate anumite persoane, pe profiluri de sex, varsta, obiceiurile de cumparare etc care sunt supuse periodic de toate firmele la sondaje.
    Eu normal ca particip ultima oara am vorbit despre cascaval, eram cu Karim si nu mi-a fost deloc usor sa raspund 30 de minute, mai ales ca nu eram fana a produselor pe care ma chestiona. Niciodata nu mi s-a parut amuzant, nici in postura in care faceam interviul nici in postura de respondent. Agresata nu am fost niciodata si nici eu nu am intins coarda. Desi cred ca am plictisit foarte multe persoane 🙂

    • chiar ma bucur ca am dat de tine, ca om din interior, ca sa spun asa, eram curioasa sa aud o parere si de partea cealalta a baricadei. problema e ca pe ine ma dispera la munca de cateva ori pe zi, deja ii cunosc dupa cum se prezinta si cum formuleaza propozitiile de inceput. cred ca cel mai rau m-a enervat ca nu ascultau ce ziceam si la orice argument puneau aceeasi placa. sunt convinsa ca daca ma luau la sentiment si ma prindeau cand aveam ceva timp liber, nu m-as fi atacat in halul asta.
      si exact cum spui, eu cred ca exista o limita, ca la propuneri indecente, cand aia zice „nu” de 3ori, se cheama ca e chiar „nu”! 🙂

      • Am citit cu interes ce-a scris Aliceee si ii inteleg si pe cei care chestioneaza dar nu ar trebui sa agaseze oamenii. Nu, inseamna NU mai ales daca il spui a doua oara.
        Telefon fix nu am. pe mobil nu le e rentabil sa ma sune pentru ca de multe ori ma nimeresc in afara tarii (de cele mai multe ori)

      • pe mine ma agaseaza la munca, acasa e telefonul meu personal si sunt atat de amabila cat am chef la ora aia.
        am incercat in mod repetat sa-i inteleg, insa nu stiu cum se intampla cu oamenii astia, cu cat esti mai amabil si le dai un deget, iti confisca treptat mana si restul corpului.

  2. Io-s de partea cealalta a baricadei. Adica, asediata.
    Daca sondajul e pe linie profesionala, adica facut de factorii decidenti din institutiile care ne patroneaza, nu am dreptul sa refuz, asa ca o fac, chiar daca-mi displace.
    Cand e vorba insa de oricare alt sondaj, procedez diferentiat. Daca imi convine, raspund. Daca ma irita, nu. E dreptul meu sa-mi pierd timpul cu ce vreau eu, nu altii.

  3. Ha! Şi eu făceam la fel, răspundeam din milă pentru oamenii respectivi, deşi mă enerva să îmi pierd vremea cu întrebările lor. Acum, imediat cum îmi dau seama despre ce e vorba, le spun că nu pot vorbi acum şi că îi rog să mă sune mai târziu. Apoi nu le mai răspund. E adevărat, că asta nu poţi face decât pe mobil sau dacă poţi vedea numărul apelantului, ceea ce pe un telefon fix sau la firmă e mai complicat. Când sunt unii care nu pricep că nu mă interesează şi tot insistă, pur şi simplu închid telefonul fără alte comentarii. 🙂

  4. Nu tin minte sa ma fi simtit vreodata agasata de aceste intrebari, insa eu nu am rabdarea multora, iar nervii mei sunt destul de tociti, asa ca imediat refuz daca nu imi convine ceva. Nu raspund cu placere, nu ma amuza, ba dimpotriva sondajele ma plictisesc teribil. Pe strada ii ocolesc pe cei care ma abordeaza in acest scop, iar la telefon termin rapid discutia. Au fost si situatii cand am raspuns, dar destul de rare.

  5. Eu am facut sondaje prin telefon, in facultate, chiar la firma de care zici tu :))) Dar nu obisnuiam sa insist, daca omu zicea ca nu vrea sa raspunda, la revedere si o zi buna, de ce sa-l bat la cap?

    Pana acum nu am fost sunata/agasata/stresata de sondaje, daca m-ar suna si nu as avea timp le-as raspunde pur si simplu foarte politicos ca nu pot si punct.

  6. n-am pățit niciodată 😀 fată, ardelenii au răbdare. nu le vine să creadă că cineva nu e dispus să-i asculte, de aia tot insistă :))))

  7. Este bine cå pe aici sunt bine crescutzi si atunci cand, dupå prezentare fac o micå pauzå, imediat spun dacå sunt sau nu interesatå si cu asta basta. Nu au fost cazuri in care så revinå, decat in cazul in care nu am råspuns si atunci am fost sunatå zilnic la aceeasi orå … puteam folosi drept desteptåtor telefonul lor ;-), panå cand am hotårat cå trebuie så aud ce vor si apoi nu au mai deranjat. Dar cu sigurantzå nu-i amuzant så te sune pe tel. firmei, aici nici nu au voie så o facå.

    • aici nu exista protectie a intimitatii si legi sau pedepse in directia asta. cumva se merge pe principiul cine are zile scapa. uite asa ne invatam nesimtit sau descurcareti, cum vrei sa consideri…

  8. De obicei incerc sa fiu amabila cu cei care vin cu tot felul de sondaje. Am auzit ca primesc foarte putini bani pentru aceasta munca. Dar daca se lungesc prea mult la vorba si imi rapesc din timp prefer sa ma opresc, uneori chiar le dau acordul sa raspunda ei in numele meu, daca asta ii ajuta cu ceva. :))
    Iti dai seama ce se alege de acele sondaje. :))

  9. Eu raspund la sondaje online. Nu cred ca am raspuns vreodata la unul telefonic. In schimb, intr-o vreme ma tot asaltau astia de la Reader’s Digest si mai nu stiu unde, cu oferte mirobolante… Ma disperau!
    Dupa ce le-am taiat avantul de cateva ori, s-au potolit.

Lasă un răspuns

