Probleme reale sau plictiseli?

Am tot citit despre propaganda contra uciderii animalelor pentru blanuri, a injunghierii porcilor, a eutanasierii cainilor vagabonzi si a taierii brazilor pentru Craciun. Asupra primelor subiecte ne vom contra alta data, acum daca tot  s-au stins ecourile Sarbatorilor, sa ne agatam putin in brad. Nu pricep de ce se face atata caz privitor la taierea catorva braduti, pentru a aduce un simbol verde in casa. E drept ca exista brazi foarte frumosi de plastic, dar asa cum nu suport florile artificiale, indiferent cat de bine sunt realizate, neputand sa trec peste senzatia de fals, exact la fel, iubesc brazii si cateva zile pe an, imi place sa aduc cate unul, la mine in casa. Nu cred ca datorita obiceiului acesta incetatenit de ani de zile pe taramurile noastre, raman padurile fara copaci. S-au taiat mereu brazi si nu au ramas padurile goale si nici muntii dezbracati. Ma gandesc ca se plantau altii inapoi, chiar daca necesitau multi ani pentru a ajunge la maturitate. Probabil ca nu se taia orice copac doar pentru dorinta de imbogatire. Exista o logica in toata problema aceasta, un cap care gandea, planifica si exploata inteligent o bogatie naturala care se regenereaza greu.

Impotriva discutiilor pro si contra si chiar a crizei, numarul brazilor din anul acesta a fost coplesitor, iar preturile destul de accesibile. In plus erau oferte diferite, brazi autohtoni, mai ieftini, alaturi de brazi adusi de afara, dotati cu crengi mai bogate, coroane ample, dar si preturi naucitoare.

Inclin sa cred ca problema e pusa putin prost. Nu se trage un semnal pentru stoparea taierii si exploatarii de-a valma, fara masura si doar pentru umplerea buzunarelor hamesite, fara nici o logica sau intrebare privitoare la viitor ori la ideea ca nimic nu e vesnic si daca tot iei fara sa completezi la loc, se termina definitiv iar in unele cazuri nu se mai poate reface. Se pompeaza pe sloganul ca si brazii sunt vii, ca mor saracii pentru bucuria noastra. Daca am merge pe principiul acesta am manca numai vegetale (presupunand ca nu jelim patrujelul si spanacul!), am creste gainile ca pet-uri iar porcii ar zburda ca mieii pe campii. Sa nu intram in ridicol!

Pe de alta parte (aici e ironie amara!) avand in vedere ca oricum asta e tendinta generala de a consuma tot ce prindem acum, ca generatiile viitoare se vor descurca ele cumva si daca nu… e strict problema lor, eu zic sa meditam la metode de adaptare la un sol din ce in ce mai sarac si sa dam fuga la munte cat mai sunt paduri de cutreierat!

16 thoughts on “Probleme reale sau plictiseli?

  1. fiecare e bine sa faca asa cum doreste si considera de cuviinta.eu de exemplu nu mananc carne decat de peste din cand in cand …imi amintesc ce m-a facut sa renunt…o vacuta lovita de un tren si pe care am privit-o in ochi.si eu am meditat apoi,dar la acel accident…iar acum pot spune spiritului vacutei ca-i multumesc pentru asta.
    familia mea obisnuieste sa manance carne…am incercat sa mananc si eu carne de pui si de porc de cateva ori dupa cativa ani de la renuntare.corpul a refuzat…ma simteam foarte ingreunata si simteam miros de hoit.nu e psihic deloc…am animale, asist la taierea si pregatirea lor pt ca inteleg dependenta celorlalti (nici eu nu am renuntat la alte obiceiuri), dar corpul continua purificarea.totusi, asa cum noi suferim cand ne lovim, avem accidente sau un criminal ne pune cutitul la gat asa sufera si animalul; parerea mea este ca datorita sclaviei impuse de dependenta de gust nu putem renunta la un obicei primitiv,iar asta demonstreaza slabiciunea umana.
    nu cred ca cineva trebuie sa renunte la un obicei sau traditie pentru ca vor vecinii sau altcineva decat el insusi, dar nici nu cred ca e corect ca cineva sa fie judecat pentru ca a ales sa traiasca un alt stil de viata.

    • sunt absolut de acord cu ce ai enuntat mai sus, fiecare are dreptul de a alege, atat timp cat alegerea lui nu stanjeneste pe altii. am si eu perioade in car enu mananc produse animale, insa inca iubesc carnea si nu cred ca as renunta definitv la ea, cel putin deocamdata…

  2. Nu vreau sa fiu rautacios insa pui problema pe langa subiect.
    Nu e o problema faptul ca sunt taiati brazi cultivati special pentru a fi taiati de Craciun. E o cultura ca oricare alta, unde plantele sunt recoltate la momentul potrivit.
    Problema o constituie taierea brazilor din paduri. Cunosc personal problema aceasta pentru ca locuiesc la tara, in apropierea padurilor de conifere. Toti vecinii mei taie brazi in apropierea Craciunului, si nu taie doar unul ci mai multi, pentru rude, sefi, obligatii ,etc. Taie brazi tineri, ce ar trebui sa inlocuiasca macar o parte din brazii taiati de drujbe. Si da, si aceasta practica duce la despadurire. Peste tot se face asta, si in plus se fura din paduri brazi care ajung si pe piata neagra.
    Sa sustii ca nu are importanta taierea acestor brazi in timp ce se defrisaza padurile e ca si cum ai spune ca nu are rost sa arunci un ambalaj la cosul de gunoi pt ca multa lume arunca pe strada, nu are rost sa-ti pastrezi sticla goala de apa in masina, in timp ce pe marginea drumurilor sunt numai pet-uri si nu mai conteaza unul aruncat, al tau.
    Daca iubesti brazii, iubeste-i vii, in padure. Sa iubesti un brad taiat e ca si cum ai iubi o caprioara, ai ucide-o pentru a putea sa o mangai pentru ca apoi sa o arunci la gunoi.
    Mergi pe munte, nu „la munte” si dupa ce vei vedea brazii mutilati, fara varfuri, sau taiati din plantatii si raristi, vei intelege.

    • nu as putea sustine ca nu are importanta taierea brazilor, spuneam doar ca s-ar putea gasi o modalitate de a impaca ambele optiuni, sa ramana padurile intregi, iar noi sa avem, in masura in care se poate, ceva verde in casa de sarbatori. cu toate semnalele trase, anul acesta au fost mai multi brazi ca anul trecut, iar preturile la jumatate sau chiar mai jos. in mod clar daca m-ar pune cineva sa aleg: vrei brad in fiecare an sau padurea intacta de cate ori ajungi la (pe!) munte, as renunta la un obicei barbar. dar atata vreme cat geme piata de ei, cat nu ma duc eu sa-i sacrific si nici nu fac comanda speciala in sensul asta, pot fi acuzata ca-l duc acasa?
      ultimul meu paragraf era un soi de ironie amara, pentru ca am senzatia ca omul adesea mai usor distruge decat repara si-n natura si peste tot, in viata in general.
      iti multumesc pentru comentariul sincer, nu poti fi rautacios, iti apreciez parerea si-ti cunosc dragostea imensa fata de tot cei viu.

  3. imi place mult articolul tau si aprob in totalitate cele scrise aici! Din banii platiti pentru placerea de a avea un brad adevarat in casa de Craciun, ajung sa fie plantati nu un puiet ci 5 sau mai multi si ingrijiti! Bradul creste 6 centimetri la jumatate de an si daca sunt ingrijiti în pepiniera, special pentru sarbatorile ce miros de sute de ani – a cetina de brad si cozonac, atunci nu este niciun pericol de a „dezbraca muntii”! Bineînteles ca în Romania legile nu pedepsesc atat de grav ca sa-i lecuiasca pe cei ce fura brazi! Asta lipseste în Romania! o legislatie care sa si fie aplicata!
    Apoi, ca sa mai spunem un adevar, aceia care sustin ca au cumparat un brad artificial din motive ecologice, mint in majoritate, si nu vor sa recunoasca faptul ca din motive economice au recurs la acest substituent! Pentru ca cine sustine sincer contrariul, atunci a cazut in plasa reclamelor pro-plastic! asa zisii ecologisti, nu pomenesc nimic de faptul ca descompunerea naturală a plasticului în mediul înconjurător necesită peste 500 de ani din cauza materialelor care îl alcătuiesc! si ca nereciclat, plasticul omoară natura!

    • vezi, la problema plasticului nici nu m-am gandit! cred ca de sarbatori imi doresc sa fiu mai aproape de padure si ca un om egoist ce sunt, imi trebuie bradutul meu. am unul in gradina plantat, insa intr-o vara caprele unor vecini i-au mancat jumatate din crengi si in plus nefiind gradina mea personala, ci a blocului, in scurt timp n-ar mai ramane nimic din ce-as pune pe el.

  4. Da, ai mare dreptate in ceea ce zici, din pacate la noi este totul pe dos, la mine in localitate era o padure de brad, jumate dintre puieti au fost taiati pentru brad in casa de craciun iar cealalata jumate care au apucat sa creasca si nu mai erau buni de brazi… le taiau doar varful, in 5-6 ani au terminat satenii toata padurea de brad😦

    Cred ca marea greseala a ziarelor este ca nu explica clar la lume de ce e bine sa cumperi doar brazi de cultura insemnati si de ce e rau sa cumperi brazi furati din surse anonime…

    Normal ca nu este nici un pericol pentru natura daca cumperi un brad de crescatorie, cred ca este mai mare raul facut naturii daca cumperi brazi de plastic ca aia dupa ce se prafuiesc si sant aruncati la gunoi „traiesc” inca 200 de ani acolo, dar nu se vrea sa se spuna adevarul si oamenii cam putini pricep singuri cu mintea lor cum sta treaba !😦

    • am mai spus si alta data, tv-ul nu este un mijloc de informare, din pacate. serveste doar anumitor interese si bine ar fi daca, dupa cum spui, oamenii ar gandi cu propriile lor capete si n-ar inghiti ideile expuse pe micul ecran, nemestecate. nu exista cultura, nu exista dorinta de a proteja pentru cei care vor trai in urma noastra. doar egoism si-o imensa dorinta de a face bani, cu orice pret😦

  5. Nu-mi plac dezbaterile pro si contra, dar …Wow nu må asteptam de la tine så gandesti la modul ” este strict problema lor”, mai ales cå ai si tu o ficå. Zilele trecute pe Travel Channel era un reportaj din Ro., zona Carpatzilor. Spre sf. reportajului tipul a luat si un scurt interviu printzului de Wales, care printre multe laude ref. la frumusetzile naturale, a tras si un semnal de alarmå la defrisarea pådurulor si la faptul cå nimeni nu mai are un control si nimeni nu mai impådureste la loc, spunand cå seamånå cu greaseala fåcutå de ei in Scotzia, doar cå in Ro. nu este tarziu pt. a fi stopatå. Si eu sper si mai sper la cutii separate pt. gunoaiele menajere(in fiecare caså) reciclarea hartii, a sticlelor, cutiilor de metal, etc Bla, bla, bla sunt prea multe de spus, sorry pt. un asa lung comentariu😉 Numai bine

    • cred ca n-am fost destul de explicita, ultimul paragraf era plin de ironie amara si de regretul ca nimeni nu se gandeste- tocmai!- la generatiile care urmeaza. am privit socata pe net la un lac de deversare a cianurilor, undeva prin apuseni, unde de ani de zile se aduna otravurile alea care dau un aspect absolut terifiant peisajului. au acoperit un sat intreg cu biserica, o multime de case si dezastrul continua. nimeni nu face nimic!

      • Sorry, faza cu ironia mi-a scåpat si de aceea m-am socat un pic.Dupå ce am comentat, m-am amuzat citind si celellalte comentarii, inså nu am mai avut timp så rectific😉

  6. Si eu consider c-ar putea exista o cale de mijloc.
    In alte tari sunt sere special amenajate pentru asa ceva. Vrei brad „original”? Te duci si il cumperi.
    Dar la noi, na , asa e , merge oricum si „oricumul” asta ii face pe multi sa exagereze.

    Nu peste tot te poti duce in padure sa tai copaci 🙂

  7. De zece ani sau chiar mai mult nu am mai cumparat un brad. Il am pe cel de plastic (Carmen are dreptate, se descompune in sute de ani). L-am cumparat intr-o iarna grea, cand nu stateam bine cu banii. De atunci, pot spune ca am salvat de la taiere cel putin zece brazi, nu? Dar nu sunt doar brazii, asta este problema grava. Se taie stejari, fagi, mesteceni, se taie orice. Si chiar in cantitati mai mari decat pentru a respecta traditia de Craciun. :(( Acolo este adevarata problema. Faptul ca animalele raman fara casa, ca poluarea este tot mai accentuata, ca pentru a ne satisface gustul pentru frumos sau a moderniza cate ceva, distrugem padurile.

    • am vazut zilele trecute un clip despre niste pasari pe o insula din pacific complet izolata, fara locuitori. pasarile mureau pe capete din cauza consumului de dopuri de plastic colorate, tot felul de resturi din pastic sau metal, pe care probabil le culegeau crezand ca-s hrana, din zonele populate, cutremurator!

Lasă un răspuns

