Lisa See- Visul lui Joy (A 2a recenzie la vALLuntar II)

visul lui joyCucerita de farmecul  autoarei volumului „Fetele din Shanghai”, am fost curioasa de continuare, plecarea din SUA  in China comunista a unei tinere inflacarate de idealurile si entuziasmul varstei, urmata la scurt timp de mama ei, incercand in van s-o convinga sa renunte. Am rasfoit paginile cu strangere de inima, amintindu-mi pe masura ce citeam de traumele inca vii lasate de comunismul destul de asemanator de la noi.  Din pacate, ca intotdeauna, pana nu incerci pe propria piele, nu te convingi ca sfaturile pot fi  bune! Joy, eroina plina de elan si forte proaspete contribuind la reconstructia  unei noi Chine, se loveste de probleme imposibil de trecut si care nu tin de ea: cultivarea pamantului cu grau, in locul orezului si ceaiului traditional, plantat in randuri prea dese, rezultand o recolta aproape inexistenta, raportari mincinoase catre conducerea zonei si livrarea intregii recolte si asa insuficiente catre orase, topirea tuturor uneltelor din metal pentru depasirea productiei de otel a altor tari cu mult mai dezvoltate, duc in cativa ani la o foamete cumplita ascunsa de ochii conducerii oarbe, ineficiente si rupte de realitate a lui Mao. Satul in care traieste Joy e izolat complet, fara rezerve de hrana, intr-o saracie inumana, iar oamenii ajung sa se comporte absolut socant. Am avut momente in care mi-am simtit parul ridicat pe maini de groaza fara sa pot  abandona cartea din mana, urmarind cu sufletul la gura modul incredibil in care s-au deteriorat lucrurile si lupta disperata a eroinei de a-si salva viata si bebelusul.

Romanul prezinta pagini de istorie debusolanta, traditii  chinezesti greu de inteles , moduri de perceptie a realitatii complet diferite de felul european, viata de familie a unor oameni cu stare, ramasite ale vremurilor apuse, traiul luxos al celor bine plasati in  noua oranduire, in contrast adanc cu simplitatea taranilor.

Lisa See ramane o autoare al carei scris curge tumultuos, intamplarile succedandu-se continuu, realitatea dura, frumusetea peisajelor sau bogatia sentimentelor, saracia grea si luxul rosu stralucitor, suferinta alaturi de prostie, rautatea si cruzimea alaturi de gesturile bune din ce in ce mai rare, toate la un loc dand un alt sens si pretuire vietii pe care o traim acum.

V-as ruga daca romanul v-a trezit curiozitatea sau ati citit ceva asemanator, sa incercam sa povestim putin. Comentariile voastre se aduna in cadrul campaniei vALLuntar, organizata de Grupul Editorial ALL in colaborare cu ROMSILVA, iar pentru fiecare 15 comentarii, va fi plantat un pomisor( pentru cei care doresc sa comenteze prima mea recenzie la vALLuntar II, este aici. Inverzim putin natura?

 

36 thoughts on “Lisa See- Visul lui Joy (A 2a recenzie la vALLuntar II)

  1. Nici nu mai tin minte cate recenzii favorabile am gasit pe bloguri, la aceasta carte. Si nu mai tin minte de cate ori am spus ca vreau sa o citesc. Sigur nu las primavara sa treaca fara sa o cumpar.😉
    Ti-a trimis Doru cartea?

  2. Nu am citit-o, am vazut-o de multe ori pe rafturi dar cum spuneam si prin alte parti-am literatura de o anumita specialitate care trebuie parcursa

  3. Felicitari pentru recenzie! Mi-a placut foarte mult.
    Lisa See este intr-adevar o autoare minunata! Am citit „Floare de Zapada si evantaiul secret” scrisa de ea si mi s-a parut foarte frumoasa. „Dragostea Florii de Bujor” isi asteapta randul si apoi ‘Visul lui Joy” sau „Fetele din Shanghai”.

  4. Pe cuvant ca aveam impresia ca romanele astea sunt mai romantice asa… din ce spui tu, sunt foarte foarte realiste. Am mai citit despre perioada aia in China si e groaznic prin ce au trecut. O sa citesc si eu cartile🙂.

    • are un mod de a infatisa totul asa cum e si totusi nu poti lasa cartea din mana, frumos, urat, trebuie trait prin paginile citite. cel mai mult imi place hotararea personajelor, rabdarea de a indura sau de a gasi solutii la orice. asta da lupta cu viata!
      chiar ma gandeam de ce le eviti🙂

  5. Asta a fost una dintre putinele carti care aproape m-au facut sa plang. N-am putut s-o las din maini pana cand n-am terminat-o, iar cand am ajuns la ultima pagina imi parea extrem de rau ca s-a terminat.

    • sunt tratate alte probleme, din alte puncte de vedere. in plus aici e multa suferinta si lupta pentru a ramane viu, in „cartea norilor” e mai degraba contemplare si cautare a drumului intr-un oarecare confort.

Lasă un răspuns

