City break: Praga(IV)

Cum va spuneam intr-un post precedent si in Praga oamenii mananca, asa ca am testat un fel de mancare specific si-o bere. Din pacate, nepricepandu-ma deloc la bere (da, stiu, huiduieli maxime ca eram intr-una din tarile berii!) va voi povesti despre materia solida. Am ales carne de vita cu un soi de cartofi copti si  felii de paine fara coaja care se servesc in mancare, dupa cum se vede. Toate astea erau insotite de niste varza cu un sos de bulion dulce-acrisor ce nu mi s-a parut grozav de inspirat sa-l altur berii, insa gandind dupa modelul studentesc „berea-dupa-orice-mer(g)e”, am ingurgitat totul cu mare pofta si mi-am odihnit oasele obosite privind roata prin taverna.

fel de mancare praghez

Turisti infierbantati, feluri servite si inghitite in viteza, pentru ca sunt prea multe lucruri de vazut in toiul zilei pentru a sta ascuns, meniuri in multe limbi sub forma desfasurata de harti, bere garla la draft. Pauza a trecut scurt si abia cand am ajuns iar la punctul de intalnire cu grupul, am realizat ca nu mi-am luat magnetii obligatorii, dar deja ne indreptam spre urmatorul obiectiv: Podul Carol, al carui capat se zarea impozant de la distanta. Construit de regele cu acelasi nume, face legatura intre orasul nou si cel vechi, ofera o priveliste elocventa asupra Vltavei si este decorat cu grupuri statuare somptuoase, patinate de vreme si care se pare ca sunt copii, originalele gasindu-se la Muzeul National. Am frecat cu indarjire catelul Sfantului Ioan de Nepomuk in speranta ca imi va purta de grija si poate, cine stie? voi ajunge din nou sa bat ulitele orasului, la pas mai domol. Un amestec viu colorat si o vanzoleala continua compun o atmosfera in care se imbina placut vechiul si noul, capetele usor innegrite ale podului umbrind vanzatorii de suveniruri, grupuri entuziasmate in jurul caricaturistilor sau privind discret la tablourile in nuante pastelate cu imagini reprezentative din Praga, cladiri cu arhitectura din secole diferite dar rimand frumos impreuna, in culorile blande ale inceputului de primavara, tivite discret de malul Vltavei.

capatul spre orasul vechi al podului carol podul carol dinspre orasul nou canal sub podul carol grup statuar podul carol picturi pe podul carol vltava de pe podul carol vltava de pe podul carol sf ioan de nepomuk pe podul carol podul carol pragaAm coborat pe langa statuia lui Carol al IV-lea, lasand cu regret in urma Podul, pe care dupa mintea mea mi-as fi incheiat ziua, asteptand apusul soarelui. Totusi mai erau inca obiective de vizitat, asa ca am intins pasul spre Ceasul Astronomic, construit complicat spre a arata orbita pamantului aflat in centrul sistemului (dupa cunostintele vremii) , orbitele eliptice a soarelui si a lunii,  semnul zodiacal in care se afla pamantul, ora exacta(de rit vechi si nou), orele scurse de la rasaritul soarelui, cat si viciile omului, reprezentate cat se poate de graitor: ingamfarea (omul cu oglinda), avaritia(omul cu punga), moartea(scheletul care arata trecerea timpului, la ora fixa sunand din clopotel) si invidia-dorinta de acaparare de bunuri- turcul cantand (la vremea construirii ceasului turcii reprezentau dusmani puternici ai cehilor). Legendele care inconjoara ceasul spun ca creatorul sau a fost orbit pentru a nu-si egala performanta ori ca cel care l-a construit l-a stricat pentru a nu i se fura patentul. Indiferent de adevar, minunea functioneaza perfect de mai bine de cinci secole. In asteptarea orei fixe la care se arata cei 12 apostoli, mi-am cumparat o inghetata delicioasa si am incercat sa imortalizez scurtul spectacol, dar spre suprinderea mea apostolii nu ies pe gemuletele micute, ci evolueaza in interior, daca dormi, ratezi momentul!

ceasul astronomic si apostolii ceasul astronomic praga ceasul astronomic praga

Imediat alaturi se profileaza turnurile suple ale Bisericii Sf Fecioare din Tyn, cu turnurile in forma de picioare de masa rasturnata, avand in mijloc un fost blazon topit si transformat intr-o icoana din aur a Sf Fecioare, care stralucea puternic la ora la care ne-am nimerit noi in Piata Primariei. Din pacate nu intra in obiectivele noastre de vizitat, desi e una dintre cele mai bogat ornamentate din Praga. De remarcat la exterior ca cele doua turnuri nu sunt la fel, unul este mai gros si plasat in fata celuilalt, reprezentand pozitia barbatului in fata femeii si datoria lui de a sustine familia (unele lucruri nu s-au schimbat prea mult!)

biserica Sf Fecioare din tyn biserica Sf Fecioare din TynAm incheiat ziua haladuind pe strazile Cartierului evreiesc, ale carei sinagogi erau inchise la orele serii, desi cred ca oricum n-as mai fi avut resurse sa mai vizitez ceva. Am furat cateva imagini ale cladirilor ornamentate deosebit, cate un strop de auriu aducand o nota luminoasa finalului de zi.

cartierul evreiesc praga steaua lui david cladiri cartierul evreiesc praga ornamente aurii pragaSi cum nu puteam sa va las nelamuriti, la finalul zilei domnisoara pe tocurile de dimineata, a   avut sentimente mai bune, abordase balerini. In centrul imaginii vezi descoperi unele din frumusetile Pragai!

frumuseti praghezeva urma

10 thoughts on “City break: Praga(IV)

  1. Foarte frumoasa descrierea, stii ce remarc eu acum, tu erai buna de ghid.🙂 Cred ca stilul tau de a povesti i-ar fascina pe turisti.😀
    Mie mi s-a parut mereu complicat Ceasul Astronomic, un fel de simbol al orasului, nu? Mereu m-am intrebat oare se semnifica acele cadrane? Acum m-am lamurit.🙂
    E frumos sa afli legendele din spatele cladirilor. Dar de preferat ca asta sa se intample inainte sau la fata locului, nu la intoarcerea din excursie, de pe net, asa cum patesc eu mereu. :((

    • pai nu reusesc sa ascult cuminte toate explicatiile si in acelasi timp sa pozez ce mi se pare interesant. asa ca, ce pierd completez de pe net🙂
      imi place sa descopar lucruri, insa nu cred ca mi-ar placea sa repet aceleasi lucruri…

  2. Minunată „cronică de călătorie” într-un oraş deosebit de frumos!🙂 Mulţumiri pentru tot ceea ce ne-ai împărtăşit, atât de frumos, dragă Red!

    • ma bucur ca ti-a placut, miha.ela. ceasul e o minune in adevaratul sens al cuvantului. se putea face un post doar despre el, dar m-am gandit sa nu va coplesesc cu pasiunile mele. mai am cateva povesti in tolba, probabil pt saptamana viitoare🙂

Lasă un răspuns

