City Break: Praga(V)

Daca vremea frumoasa ne-a rasfatat in prima zi, in cea de-a doua norocul nostru parea sa se fi risipit, dimineata ne-a intampinat innegurata bine si dupa ce am luat micul dejun temperatura a scazut brusc, obligandu-ne sa ne cautam cojoacele. Nu m-am necajit prea tare pentru ca prima parte a zilei urma s-o petrec in autocar in drum spre Karlovy Vary, statiunea renumita de ape minerale, un fel de Slanic Moldova dar la scara si popularitate mult mai mare. Legenda care insoteste locul istoriseste ca imparatul Carol al IV-lea urmarind un cerb a descoperit intamplator un izvor care i-a tamaduit o rana mai veche, initial a intemeiat o colonie aici si mai tarziu o asezare care-i va purta numele, Karlsbad (Baile lui Carol), devenind cu vremea locul de relaxare al personalitatilor cu bani ale vremii, palatele luxoase in stil Art Nouveau sau Baroc stand inca marturie. Beethoven, Paganini, Mozart, dar si Robert de Niro sau Jude Law, au onorat cu prezenta statiunea binefacatoare, in cautare de relaxare, tamaduire si de ce nu? cumparaturi sofisticate.

casa din "turta dulce" karlovy varybijuterii de cladiri karlovy vary palate karlovy vary pe malul teplei, karlovy vary IMG_4284 IMG_4283 karlovy varytrasuri karlovy vary

Doar 13 izvoare fierbinti sunt accesibile trecatorilor si se pare ca nu difera compozitia apelor, ci doar temperatura lor variind intre 30-72 grdC si tot in functie de gradele acestea se face diferenta bolilor pentru care sunt recomandate. Pentru a feri necunoscatorii de arsuri, oamenii locului au inventat niste cani speciale, usor aplatizate, avand un maner special, lunguiet ce permite racirea apei si prin care se poate bea. Cinci pavilioane  acopera izvoarele publice si fiecare are o mica istorie. „Colonada Parc” atent decorata cu detalii fragile se invecineaza cu un parc usor paraginit dar care-si pastreaza farmecul oglindind printre frunze cerul picurand cate un strop razlet.

IMG_4302 IMG_4301

„Colonada Morii” intr-un alt stil (mie-mi aminteste puternic de romani si termele lor), sprijina o platforma lunga printr-o serie de coloane suple, capiteluri decorate cu motive florale, coroane de lauri si 12 statui reprezentand lunile anului. Aceasta poate adaposti o orchestra si ocroteste 5 izvoare.

IMG_4309 IMG_4322

„Colonada Izvorului fierbinte” era din pacate in renovare si am ratat la mustata primul gheizer din cariera mea incipienta de turist. Cladirea care il adaposteste e de factura noua si la exterior se vad abundenti aburii care inconjoara cladirea, ducandu-ma cu gandul la o baie fierbinte, aromata, intr-un spa luxos. Am scanat rapid spatiul generos acoperit cu banci si izvoare furnizate modern, alaturi de chioscurile cu suveniruri si forfota redusa de turisti.

IMG_4316 IMG_4323

Colonada Pietii si cea a Castelului le-am privit superficial, pentru ca am decis prea tarziu ce doresc sa fac, m-am pierdut de grup, m-am precipitat sa ma incadrez in timp, n-am reusit sa ma reintalnesc cu prietenii mei care optasera pentru alt traseu si surprinsa de totala singuratate mi-am regasit abia dupa o vreme dorinta de explorare. Asadar, m-am infipt intr-un carnacior in corn delicios si cald care mi-a potolit foamea, mi-am targuit faimoasele napolitane rotunde, ca niste foi subtiri, cu diferite arome si n-am rezistat ispitei de a-mi cumpara alune glazurate dulci pe care le-am rontait agale in compania primului presedinte al Cehiei, a carui statuie, guverna o piateta micuta. Am ramas imuna la miracolele propuse de faimosul bitter Becherovka, dar am urmarit amuzata un grup de patru barbati dotati cu haine de prin ’60 sacouri colorate si pantaloni cu vedere spre glezna, valize rigide de carton, un casetofon arhaic care imprastia la volum decent slagare demult apuse. Am zambit gandindu-ma la cate personalitati se perindasera pe acolo, la cum o fi in timpul Festivalului de film si la cate povesti are ascunse in maneca fiecare straduta.

IMG_4325 IMG_4324bitter de karlovy vary

Poate vremea ploioasa si rece, poate inceputul prea timid de primavara mi-a deslusit mult prea putin din farmecul renumitei statiuni, care se cere descoperita cu timp de savurare si dor de legende.

va urma

10 thoughts on “City Break: Praga(V)

  1. Karlovy Vary nu am văzut, dar la Praga m-aş întoarce şi mâine. Este un oraş plin de istorie şi foarte, foarte frumos. Eu m-am îndrăgostit de el şi m-am bucurat că mi-ai arătat imagini de prin locurile pe unde am umblat acum câţiva ani. Poate cândva îl voi revedea şi voi da o fugă şi în staţiunea de care ne povesteşti.

    • e destul de aproape de praga, 130km, merita vazut, mai ales pentru modul in care a fost conservat, pentru arhitectura, aer curat si nu in ultimul rand daca esti pasionat sau suferind de ceva…

  2. Am fost şi aici. Şi am prins o vreme mizerabilă, iar eu aveam pneumonie…
    Am rămas cu imaginea florilor dintr-un rond, un fel de verze colorate, superbe.
    În rest, vânt, ploaie şi prea puţine locuri unde să te adăposteşti de vijulie. Noi am găsit un supermarket de unde mi-am luat un pardesiu fiindcă hainele-mi erau deja ciuciulete.

  3. Cred ca imi ramane ceva ascuns… Nu pricep ce trebuie sa faca bolnavii cu acele ape. Se spala in ele sau le beau? Au tablite pe care este specificata boala si modul de vindecare? :))

    • le beau, multe sunt pt boli interne, se fac cure de astfel de ape si la noi in tara, desigur dupa indicatiile medicilor.
      in spa-uri e posibil sa fie folosite si pe exterior🙂

  4. De cand visez si eu la Karlovy Vary… dar nu neaparat pentru izvoarele sale termale, ci mai degraba pentru arhitectura sa impresionanta, pentru cladirile colorate ce ii confera un farmec aparte. Cred ca nu m-as mai satura de fotografiat. :))

    • sunt multe de fotografiat acolo, cladirile prezinta o atat de atenta cizelare a detaliilor, cred ca nu m-as plictisi cateva zile sa bibilesc in amanuntime, sa caut povestile si sa respir aroma locului vechi si nou amestecat.

Lasă un răspuns

