Cine ar trebui sa se ocupe de siguranta calatorilor in tramvai?

Seara, lume obosita de toate varstele, urc in tramvai, ma opintesc (in acceleratia vatmanului) sa ajung intr-o singura bucata in capatul unic unde se perforeaza biletul, exact la timp sa aud un boschetar cum improasca cu voce sonora o injuratura suculenta, gustata de cei doi tineri aflati in fata lui. Il scanez rapid, suficient sa-l vad cum carpeste un pumn serios in geam (coafura rezista!)si  se aseaza la loc pe scaun. Ezit unde sa ma plasez, in spate vreo 5 aureolaci trageau cu sete din pungi de mirosea tot tramvaiul ca si cum ar fi fost proaspat vopsit, in fata crizatul cu injuratura. Aia din spate exaltau si alte miresme decat cele volatile de vopsea, aleg sa stau undeva la mijlocul distantei, cu ochii pe specimenul din fata care parea sa fi adormit. La cateva statii se reactiva, mai busea un pumn in geam, lumea se ferea, cei cativa barbati prezenti se faceau ca nu observa fenomenul, periodic se crea un spatiu gol in jurul lui. Intr-una din statii un om intre doua varste urca si se pozitioneaza neinspirat in zona de basculare a boschetarului. N-am prins exact ce s-a intamplat si cand, doar am sesizat cum saracul om a facut o eschiva exact la timp sa-si ia capul din directia pumnului celui care teroriza intrarea din fata. Am remarcat ca de cateva ori vatmanul a coborat, era suficient de bine dotat muscular sa-l zboare pe certaret afara in ploaie sa se mai racoreasca, sa ia contact cu realitatea, cum ca tramvaiul nu-i proprietatea lu’ ma-sa mostenita de la Stefan cel Mare. Din pacate, exact cum l-au ignorat ceilalti calatori, tot la fel a facut si musculosul care manevra tramvaiul. Statii intregi s-au repetat pumni in geam, oameni speriati care se retrageau spre capatul celalalt (aureolacii coborasera in centru), politistii comunitari nu s-au zarit nicaieri, desi am strabatut aproape jumatate de oras.

Inutil sa spun ca ajunsa acasa fie-mea imi povesteste aceeasi faza din tramvai, in care a scapat de pumnii boschetarului, doar pentru ca un alt calator l-a impins inapoi pe scaun, nimerindu-se din greseala sa urce pe usa din fata. Crizatul respectiv isi facea dupa amiaza in tramvai, fara ca nimeni sa intervina!

Poate ca sunt un om rau, dar am momente in care omenia, bunatatea si milostenia din mine se evapora, imi doresc un pistol cu electrosocuri si un lagar unde sa-i fac sapun pe toti boschetarii astia care sunt o mizerie, un pericol si o agresiune continua intr-un oras in mare parte civilizat. M-am uitat la ploaia marunta de afara, la caldura placuta din tramvai si n-am stiut daca as avea puterea deplina, ce-as alege. Oare nu exista nici o solutie pentru oamenii astia? Cei care ar trebui sa ia masuri si care primesc bani sa pastreze calatorii cat de cat in siguranta, unde sunt? Vad zilnic politisti comunitari care pazesc pietrele din Piata Unirii si cate unul care insoteste controlul in mijloacele de transport in comun. Solutii s-ar gasi, dar probabil asteptam sa si-o ia copilul vreunui VIP care nimereste intamplator in tramvai, pentru a demara ceva…

24 thoughts on “Cine ar trebui sa se ocupe de siguranta calatorilor in tramvai?

  1. Sunt solutii , s-au si aplicat , insa sunt insuficiente si prea putin puternice.Aceste specimene , pe care si eu le-as face sapun , sunt adunate , duse in centre speciale , de unde dimineata sunt gonite, inapoi ,pe strada.Fara un motiv clar de infractiune , nu pot fi trimisi in penitenciare , sa dea cu pumnul in geam nu este infractiune atata vreme cat asta nu duce la ranirea persoanelor din jur si nici paguba bunului public , aka tramvaiul.
    Pentru deranjearea ordinii publice se dau amenzi , pe care nimeni nu le plateste…Cu ce le-ar putea plati acesti nefericiti ai soartei? Iar daca sunt prinsi si nici nu au platit , presteaza cateva ore in folosul comunitatii si cu asta basta , inapoi pe strada cu ei. Legea e permisiva si putin usturatoare , in cazul acestor persoane.
    Cat despre oamenii ce doar se feresc si nu intervin…e complicat de spus , pentru ca este posibil ca omul bineintentionat si care doreste sa ajute , poate sa fie inculpatul viitor , vinovatul fara vina. Ceea ce se poate face ,dar inca nu se aplica la noi , asa cum fac si oamenii din vestul Europei ,este sa fie sunata politia comunitara , informata despre incident si , crede-ma ca nu scriu balarii , politistii comunitari chiar se prezinta acolo unde sunt chemati!
    Imi pare rau de frica patita , stiu ce inseamna sa dardai de teama mergand cu transportul in comun.
    Sa ai grija de tine!

    • stii, nu ma asteptam sa-l aresteze cineva sau sa-i dea amenda. era destul sa vina un comunitar sa-l coboare. mi s-a parut nesimtire ca dupa ce isi face veacul intr-un loc caldut pe care nu-l plateste, nu are bunul simt sa-si vada de treaba lui.
      nu pot spune ca mi-a fost frica, am fost mai degraba revoltata penru ca nu ma pot bucura de dreptul meu pt care am platit. pe de alta parte, daca eram de fata cand s-a facut spre fie-mea, muream cu el de gat😀

  2. Sau, pentru ca armele is inca ilegale la noi, buy a car. Nu am mai intrat in vreun mijloc de transport in Romania de ani buni si nici nu intentionez. cand se va ajunge la o anumita civilizatie si siguranta, poate, pana atunci, stau bine merci la mine in masina. Cu usile BLOCATE, ca s-a trezit o prietena cu un boschetar in masina😀

    • sa stii ca am inceput sa ma gandesc si la varianta cu masina, mai ales ca nu mai dureaza mult si membrul mai mic al familiei ar trebui sa produca vreun banut, nu doar sa ceara (sau asa sper eu!).

  3. Aceeaşi indolenţă şi nesimţire peste tot! Chiar mă întristez că şi un oraş ca Timişoara (mult mai „occidental” decât altele), are parte de asemenea „specii” certate cu bunul simţ şi civilizaţia… Nu ştiu dacă vom intra vreodată într-o rânduială şi o normalitate pe care o tot aşteptăm…

    • probabil ca e un proces care mai dureaza. ma gandeam ca pe vremea „decedatului” erau periculoase parcurile noaptea, acum nu mai e nici o problema si ma intrebam de ce. pericolul e uniform repartizat peste tot, vagabonzii circula nestingheriti si-n centru si-n parc. surprinzator marginile orasului sunt mai sigure, ca boschetarii stau central…

  4. Alex, in centrul Timisoarei traiesc tigani.
    Cat despre faza in sine, trebuia sesizat imediat conductorul sau sunat la 112. Autoapararea in astfel de cazuri poate fi riscanta.

    • tiganii aia de care zici nu circula cu tramvaiul, au niste masini de ramai cu ochii holbati! conductorul era la doi pasi de el cand cara pumni geamului, sunt convinsa ca auzea, dar n-a aruncat nici o privire spre calatori. poate se tem, ei fac aceleasi ture de cateva ori pe zi, nu stii niciodata cum poate fi atacat. in autobuze sunt camere si am vazut soferi care i-am luat la rost pe calatorii care faceau galagie sau aruncau hartii pe jos. tamvaiele in schimb sunt guvernate de ratt, cu mizeria si indiferenta cunoscuta.

  5. Cred ca pana se aplica legile si pana intervin comunitarii platiti degeaba, ar fi bine ca oamenii sa prinda curaj,sa devina uniti si sa actioneze.Daca interveneau 2 din barbatii din tramvai sigur aurolacii coborau sau se potoleau.Problema la noi e lipsa actiunii si a unitatii.

    • din cate am povestit cu un prieten se pare ca daca as fi sunat la 112, chiar ar fi intervenit niste forte de ordine. e bine de stiut pt data viitoare. am un sentiment de oarecare protectie acum ca stiu asta.

  6. Copil de vIp in tramvai? Ha-ha! Exact ca in bancul cu fiul seicului, student la Londra si care-i scrie lui tac-su „tata, mi-e rusine sa merg cu ferrari ala poleit cu aur la facultate cand toti colegii mei vin cu metroul” si tac-su ii raspunde”ok, vezi ca ti-am transferat banii in cont, cumpara-ti si tu un metro si poleieste-l cu aur, sa nu ma faci de rusine!”..

  7. Ce experienta urata!
    Am trait si eu asa ceva, chiar in Londra, intr-un supermarket unde un boschetar arunca cu mancarea de pe raft in oameni! Nu era normal evident, pana cineva a sesizat problema am vazut sange si conserve in capul multor oameni! Deci se mai intampla si la case mai mari …
    Eu nu circul cu autobuze, astept sa se introduca si la noi stilul englez, civilizat, cu oameni controlati la intrarea in autobuz, cu camere video, cu locuri pentru batrani, bolnavi si femei insarcinate marcate SI respectate etcc!

  8. Evit cat de mult posibil mijloacele de transport de suprafata si optez pentru metrou cel mai adesea. Acolo sunt jandarmi(sau bodyguarzi, nu stiu exact cum se numesc) si e chiar civilizatie. Se plimba aceste persoane tot timpul prin vagoane si nimeni nu indrazneste sa miste in front. In schimb in autobuze se intampla des ce ai povestit tu. E un cosmar mai ales vara cand boschetarii emana tot felul de mirosuri insuportabile… E plin si de persoane de o anumita etnie care vorbesc tare, se cearta, rad, deranjeaza. Nimeni nu spune nimic de frica.

  9. Dar comunitarii cum pot fi chematzi in astfel de cazuri, existå un nr. special pt. ei? Aici in Oslo existå un App cu GPS si un buton rosu, pe care dacå-l accesez in caz de urgentzå in doar cateva minute apar tot un fel de comunitari. La noi nu prea sunt probl. in mijloacele de transport, ci pe stråzile pustii in perioada cu noptzile lungi. Fiind un oras cu cca. 60% populatzie de prin intreaga lume, a crescut si rata criminalitåtzii. Mai existå si organizate de scoli niste „paznici” (imbråcatzi cu veste in galben florescent) pårintzi, a cåror rand vine anual o datå sau de doå ori(depinde de oras si mårimea scolii) si care au de påzit o zonå bine stabilitå( de obicei in jurul clubului de la scoalå si zone mai dificile, partiile de schi, magazine cu program tarziu).

      • Fii serioasa, Anca! Ai sunat vreodata la 112, sa vezi cate intrebari pun operatoarele, cate detalii cer si cum trebuie sa astepti sa iti faca legatura cu persoana potrivita? Eu am patit cand s-a umflat Ionut si se sufoca (de la o alergie) si am vrut sa chem salvarea, ca nu eram cu el acasa. Poti face asta in tramvai, in timp ce boschetarul da cu pumnul, te aude si te vede?

      • am sunat odata cand un vecin s-a imbatat si dadea cu sapa in tot ce misca in curtea blocului. o operatoare competenta mi-a cerut precizari la obiect si in destul de scurt timp a venit echipajul. ala a parut ca se linisteste si apoi i-a luat iar la pocit pe cei din jur. am sunat din nou si l-am ridicat. ala somnola pe un scaun, era, ca sa zic asa, un fel de bomba cu ceas, se activa cand avea senzatia ca vrea cineva sa-l dea jos. as fi putut suna, mergand mai in spatele tramvaiului, dar nu m-am gandit.

Lasă un răspuns

