Degustare de cafea

Mda, nu tocmai potrivita pentru mine, care nu apelez la licoarea energizanta si superb mirositoare (dau in Parkinson la cea mai mica gura ), dar daca tot am fost invitata, am sperat la ceva fara cofeina. In mintea mea de pitzi deghizata, mi-am facut  planuri de locatie eleganta, am sperat ca n-o sa observe nimeni ca-s originala aia care apare-n blugi la toate manifestarile (de la munte, la opera) si am intrat zambind intre cele doua fete super-inalte care ma incadrau. Peisaj prezentand coloane, cateva mese lipite sclipind goale si undeva lateral ceva produse de infrumusetare, crema de maini, smacoline si farbuieli de ochi, licori fermecate care alunga batranetea si prafuri de slabit. Toate marca „Sisel”, despre care, daca as fi avut decenta sa citesc inainte, mi-as fi gasit alta preocupare! Nu ma intereseaza afacerile de genul acesta, dar daca tot am ajuns acolo, am ascultat scurta prezentare a cosmeticalelor fara chimicale si a cafelei din Panama, creata de un domn octogenar, in urma divortului care l-a lasat cu jumatate de avere. Deloc surprinzator si cel care prezida adunarea noastra era tot la a doua oficializare si presupun ca dorea o relansare la fel de remuneranta in orasul nostru. Lucrez in vanzari de multi ani, e adevarat ca n-am facut niciodata curs de slefuire a abilitatii de a te baga pe sub pielea clientului, de a-i ghici dorinta si de a te da peste cap sa i-o implinesti cat mai eficient, in asa fel incat la primul junghi de nevoie sa dea fuga numai si numai la tine. Dar cu anii, am invatat sa maschez indispozitiile, depresia sau capriciile lunare, sa-mi ancorez un zambet care tine la intemperii si la desele contradictii intre dorintele si posibilitatile oamenilor, sa nu contrazic clientul decat cand am argumente puternic bazate si sa manevrez discutia cu o delicatete de prestidigitator care muta  un cuib de viespi. Chiar daca nu conving omul sa cumpere, il fac sa simta ca a fost ascultat si e bine primit oricand mai doreste o informatie. Ce a facut acest domn cu pantofi luciosi, camasa bombonie si costum sumbru? S-a repezit taios la noi, de cate ori am replicat putin convinsi de prezentarea superficiala a domniei sale, ne-a enumerat niste banalitati de date si afirmatii goale, cateva poze care puteau fi despre oricare alta cafea din lume cu boabe rosii, niste denumiri de ingrediente care se adauga la boabele recoltate manual (sic!) dintre care am retinut o ciuperca Chaga si inca doua chestii pe care le foloseau chinezii in antichitate pentru longevitate si prevenirea unor boli. Cand lumea a inceput sa se foiasca, a pus prezentarea pe rapid, gesturi scurte, plictisite, fara cursivitate, ambalaje cu produsul ramas pe fundul recipientului, schema de a spune pretul umflat la prima intrebare si apoi redus la jumatate (complet inabil la prima abordare, de prost gust cand poanta se repeta de cateva ori) si culminand cu planul de afaceri in detaliu, desigur piramidal, cu PV-uri si BV-uri, de masuram cu disperare distanta pana la usa si ma gandeam cum sa ma tarasc ca rama sa nu ma observe evadand.

Neinspirat (probabil si descurajat de efectul nul ce-l avea asupra audientei) o interogheaza de doamna, putin gravida, de langa mine „Va plictisesc???”. Fara preludiu respectiva l-a ejectat scurt: „Am venit la o degustare de cafea, care mi s-a promis ca dureaza 40 de minute, au trecut deja 45  si tot ce vreau e sa testez! Nu ma intereseaza sa vand asa ceva! Mai dureaza mult???”. A dat al meu din gura ca pestele de 3 ori, a inghitit stanjeneala cat casa, s-a repliat jalnic, a mai aruncat un plan pe panoul de expunere pe care-l intelegea doar el si ne-am indreptat (in sfarsit!!!) spre masa cu mult-discutata cafea. Evident ca nu era nimic fara cofeina, iar ce mi s-a parut ca rima cu ora 19 si insomniile mele crunte, a fost cea denumita LATTE, facuta lung, cu prea multa apa si care m-a lasat dezamagita maxim. S-a mai testat si cafea neagra, dupa fetele celor din jur…efectul a fost similar.

Nu sunt in masura sa judec genul acesta de afacere si nici nu e treaba mea s-o fac. Fiecare produce bani cum se pricepe si departe de mine de a cataloga oamenii. Insa la o asemenea prezentare as fi abordat cu totul altfel audienta, le-as fi dat sa bea niste cafele facute din 10 plicuri/ ceasca, sa-i umplu de aroma fina si sa le bata inimile in ritm de step! As fi venit cu argumente clare, cu povesti explicite despre ciuperci ce-ti fac pielea de bebelus si-ti maximizeaza eficienta creierului, as fi explicat cum se pot face bani din astea, doar la cei vrajiti si dornici sa asculte. In felul acesta aveam un auditoriu amabil, interesat de informatiile mele, cu intrebari si detalii. Din pacate, domnul de la Sisel ori s-a grabit ori n-a fost ziua lui cea mai buna…iar rezultatul a fost pe masura interesului depus.

Voi ati participat la astfel de prezentari? V-au convins? Faceti parte din afaceri piramidale?

12 thoughts on “Degustare de cafea

  1. Am participat la vreo 3 intruniri de gen…pentru turism,pentru chestii casnice si inca una tot pentru turism. Lalaiala si labareala mai mare ca acolo , nu mi-a fost dat sa vad altundeva…Vorbe si iar vorbe…Poate sunt eu Gigi Contra si plec de la premisa ca sunt chemata sa fiu snapanita de bani…habar nu am. In plus,la fiecare chestie de asta la care am participat , se bucurau de plecarea mea , la final…ca eu sunt genul care pune foarte multe intrebari , chiar si alea care nu trebuie puse.Ba mai intrerup si tirada celui ce spune ce are de spus si uita omul unde a ramas.
    Deci sunt rea , recunosc , dar daca tot e sa ma faca cineva de bani , sa o faca elegant , nu cu japca!😀
    Si nici din afaceri piramidale nu am facut parte , pe aceleasi considerente de mai sus , la care adaug faptul ca eu nu am rabdare pana imi vine randul…

  2. Am luat parte la un fel de „afacere” din asta piramidala la Londra. Era pentru strangere de donatii si dupa 1 zi am demisionat. Oamenii dadeau bani pentru copii din spitale si cred ca 10% mergeau la copii. Restul te plateau pe tine si tot varful piramidei (leader group, manager pe echipe etccc). Horror!
    Macar asta se ocupa de cafea ….

    Degustari faceam in cadrul chestionarelor, chiar multe, dar se ofereau produse de calitate si in general chestionarul despre branza/iaurtciocolata/chipsuri etc nu dura mai mult de 20 de minute.

    Pana la urma si Avion/Oriflame/Amway si alte firme de gen lucreaza pe un sistem asemanator. Au avantaje si dezavantaje. Unele produse bune si unele mai putin bune.
    Insa ca job nu as alege sa fac asta.

  3. Eu sunt anti grupuri de orice fel, nu le am cu integrarea in gasti deloc. De aici rezulta ca suntanticlientul ideal pt multe afaceri.

  4. Au incercat unii sa ma coopteze si pe mine in astfel de afaceri, un timp am fost reprezentant Avon, dar parca nu sunt facuta pentru ele. Daca ai clientela, daca te invarti in multe cercuri, daca ai talentul si rabdarea de a convinge lumea, poate se merita.
    In momentul actual al vietii mele nu am chef sa testez nimic. Nici macar o cafea noua(si sunt fan cafea, doar ca raman fidela unei singure marci). Nu-mi place sa merg la astfel de prezentari, adunari.

    • eu as testa orice fel de delicatesa culinara, daca n-are prea multi ochi🙂
      cand am decis sa merg, ma gandeam ca-si fac reclama sa cumpar, nu sa devin eu distribuitor, e o mica diferenta.

Lasă un răspuns

