O tura de Retezat

Am privit mereu cu un fel de curiozitate grupurile de turisti incarcati cu rucsaci mari si grei, de care atarnau uneori cu zgomot tot felul de obiecte, intrebandu-ma cum ar fi sa fiu in locul lor. Si daca tot am decis sa experimentez dormitul in cort, am trecut la faza urmatoare, caratul unui rucsac (deocamdata modest) pe un traseu de munte accidentat. Am facut primul pas (cu piatra-n gura!) in Parcul National Retezat, intrand pe langa Sarmizegetusa, Gura Zlatna, pe un drum semi-amenajat, tremurand de cateva ori de grija masinii, pret de vreo doua ore. Lasand la o parte jecmaneala de la bariera (10lei/persoana + 7lei pentru masina), peisajul este de-o frumusete greu de descris. Incepand cu barajul Gura Apei, de-o parte brazi interminabili cu un firisor  inspumat intrerupand ici-colo verdele intens, iar de cealalta oglinda apei, disparand dupa curbura muntelui. Padurea deasa si brusturii de dimensiuni impresionabile amenintau sa cotropeasca drumul, abia cat latul unei masini, un canton silvic, cateva veverite intersectand curajoase calea si dupa doua ore de mers cu 10-15km/ora am ajuns in Poiana Pelegii, unde abia am gasit un loc chinuit de parcare, ne-am echipat, rucsacii pe spinare si la urcus. Pare simplu, dar pentru una care si poseta i se pare adesea prea grea, e o incercare interesanta, spre covarsitoare! Altitudinea in crestere mi-a dat usoare ameteli, iar rucsacul imi contrazicea centrul de greutate cunoscut. Intr-un final, mai echilibrand baretele, mai agatandu-ma de toate crengile, cioturile, ramurelele, am reusit sa ma pastrez verticala. Prima parte a traseului urca printr-o padure ca o cupola, radacinile brazilor facand un fel de trepte, usurand oarecum accesul, iar in vale se zareste din ce in ce mai jos raul inspumat de la baza copacilor. Am facut cateva popasuri, simtind ca transpir si apa bauta c-o saptamana inainte, si ca plamanii ameninta sa colapseze, insa dupa o vreme panta s-a mai domolit, iar vegetatia a ramas pitica. Un parau bogat serpuieste printre pietre, aratand ca o gradina japoneza miniaturala, marginita de flori felurite. Am pasit atent din piatra in piatra, aruncand cate o privire putin spaimoasa in jos. DIn cand in cand eram depasiti de alti turisti, pe care uneori ii regaseam la popas mai sus. Ultima parte a drumului, a fost o combinatie de bolovani si pajisti terasate, probabil nu extrem de greu de strabatut, daca n-ai bagaj greu. Pentru noi a fost cu „hei-rup-ul” si „hai, ca mai avem inca putin”, desi dupa fiecare hop, aveam senzatia ca ajung si totusi, mai urma inca o terasa. Pana la urma, ultimul urcus ne-a oferit privelistea catre mult doritul lac Bucura, langa care m-am prabusit la soare, lancezind aproape in coma si bucurandu-ma din tot sufletul ca nu mai am de urcat si nici de carat nimic!

Dupa vreo ora de revenire, am instalat cortul, am mancat si dintr-o data parca lumea mea a devenit mai frumoasa. Soarele cobora lent dupa unul dintre versantii goi si abrupti, iar noi ne pregateam de innoptat pentru prima oara in cort la o asemenea altitudine. In departare mai intai ca un fum subtire, apoi ingrosandu-se ceata venea usor catre lac. Peisajul urma sa se schimbe la fiecare 10minute, cand disparea lacul, apoi muntii, cand aparea cate un pisc luminat roz de razele soarelui de dincolo de versant, cand aparea lunatic alt perete de stanca. Oamenii se adunasera langa corturi povestind sau „lecturand” dupa posibilitati. Cand lumina a scazut complet, coplesita de emotiile si oboseala drumului, cat si de toate situatiile noi, am decis sa inchei ziua, m-am echipat gros si mi-am inchis sacul de dormit pana la sprancene. (va urma)