Pe ceas. Cu 60 de minute mai batran- premiera timisoreana

Piesa a deschis stagiunea de toamna  la Teatrul National. O cuvantare mica inaintea lansarii, intretinuta cald de cei care au colaborat la realizare, romani si nemti, intrarea in sala micuta asezata in scari ca o mica tribuna sportiva, patru actori care recitau( in timp ce ne ocupam locurile) rezumate de vieti pline de miez, dar fara intonatie ca niste stiri radio. Dupa ce s-a terminat foiala, actorii au oprit tirul informatic si ni s-au adresat direct, explicandu-ne ca vom asista la un spectacol interactiv, la care vom decide noi, publicul, prin vot, care varianta va fi aleasa, cu ajutorul celor trei cartonase aflate sub fiecare scaun. Am fost intrebata intai daca as dori sa-mi mai traiesc o data viata. Pret de-o clipa scurta mi-au trecut prin minte toate eforturile prin care am ajuns ceea ce sunt si lupta grea pana la oarecarea-intelepciune, echilibrul uneori atat de fragil de mentinut si am ridicat decisa „minus-ul”, care insemna ca nu. Restul publicului a decis „plus” – da. Urmatoarea scena incropita sumar ne-a infatisat un dialog dintre o doamna in varsta si un tanar care calatorea prin Romania si adoptase sistemul „coach surfing” de cazare si relatia care ar fi putut deriva din strania intalnire.

Au mai urmat cateva intrebari si decizii numarate ale publicului, care au indreptat spectacolul intr-o directie sau alta, o scena la capataiul unui muribund dorind eutanasierea, strajuit de un cuplu de lesbiene si o asistenta ce dorea sa filmeze momentul; un cuplu mixt: ea romanca- el neamt pe parcursul vietii separate de decizia unuia de a emigra din Romania in Germania; o camerista romanca chinuindu-se sa-si faca un rost in strainatate, lucrand ca femeie in casa la o familie germana destramata de iluzii, valori prost intelese si decizii greu de luat.

Intreaga piesa e o radiografie dura a societatii atat germane, dar mai ales romanesti, oferind scurte introspectii in viata de inainte si dupa Ceausescu, fara a intra in amanunte dar atingand puncte nevralgice si punand probleme demne de gandire. M-a cam socat limbajul fara perdea (la prima vulgaritate mi-a pierit aerul din plamani!) si modul actorilor de a-si schimba hainele direct pe scena, totul intamplandu-se sub ochiul meu uimit de spectator, dar cumva obligandu-ma sa nu ma mai ascund comod in scaun, la adapost de decizii si luari de atitudine. Fara sa-mi doresc neaparat, prin reflectoare si intrebari a trebuit sa particip, sa am o pozitie, sa fiu socata brutal de jargon sau strigatele de revolta, sa ma pun in pielea personajelor, sa ma intreb care a fost cu adevarat sensul ascuns al intermezzo-urilor povestite copilareste, cu imagini puerile dar cu mesaj exact si direct.

Piesa a fost un amalgam de limbi, germana (in cateva randuri am regretat ca n-o cunosc aproape deloc), engleza si desigur romana, la fel ca si audienta. Totul s-a terminat exact dupa 60 de minute si am fost invitati (eu inca bulversata!) pe scena la o felie de tort, prajiturele si sampanie, sa sarbatorim intalnirea, premiera si bucuria unei reusite. Nu stiu sigur daca mi-a placut, dar m-a lasat clar meditativa o vreme. Dupa cateva discutii, am realizat ca modalitatea mea de a privi teatrul modern va trebui sa se schimbe, sa fiu mai toleranta cu limbajul de strada si sa incerc sa trec de aparentele vulgare, ajungand in masura posibilitatilor mele intuitive la ceea ce a dorit autorul sa exprime. Trebuie sa recunosc ca intr-o lume in care informatia vine direct mestecata, teatrul devine o reala provocare!

2 thoughts on “Pe ceas. Cu 60 de minute mai batran- premiera timisoreana

  1. Mi-am trăit și eu experiența cu teatrul modern în urmă cu câțiva ani. Departe de mine a-i nega forța de comunicare, dar, totuși, am ajuns la concluzia că nu vreau așa ceva, deci m-am limitat la piesele mai… cuminți.🙂

Lasă un răspuns

