Jurnal de vacanta: Thassos ziua a2a

M-am trezit cu chef de duca, am urcat in masina si am atacat coasta estica a insulei insumand rotund undeva la 60 km. Drumul urmeaza linia dantelata a tarmului, iar marea de un albastru variind de la turcoaz la bleumarin, functie de adancime, razele soarelui, vant si teren stancos sau nisipos, formeaza un spectacol deosebit. Am oprit aleator la Aliki, un golf generos, coborand malul abrupt si fixandu-ne locatia pe niste stanci. Plaja e ingusta si inghesuita, iar la ora aproape de pranz la care ajunsesem, sezloangele erau pline si aglomeratia la cote maxime. In schimb marea este clara, coboara destul de lent in apa, iar la distanta mica sunt ancorate ambarcatiuni cu vele printre care se poate snorkeli in voie. Nu, tot n-am incercat, am privit doar la altii! Langa stanci sunt necesari papuci speciali de plaja, aricii de mare sunt destul de vizibili, dar langa plaja pare curat si oricum se vede foarte bine prin apa.

In timp ce ma balaceam, am urmarit cu privirea cativa turisti care urcau un drum prin padure si dispareau dupa munte. Am fost curioasa sa vad ce-i dincolo, dar din pacate, fiind extrem de cald, am minimalizat bagajele prea mult si n-am luat in rucsac aparatul foto. A fost cea mai adanca parere de rau, desi lumina foarte puternica mi-ar fi agresat destul de dur pozele. Ca sa scurtez, cararea printre pini, duce la o plaja formata din blocuri masive de marmura, cel mai adesea acoperite de muschi, asezate orizontal pe o suprafata intinsa dar absolut impracticabil de alunecoasa, chiar daca apa pare mica. La finalul placilor, marea se inspumeaza albastru inchis si danteleaza peisajul salbatic, neprimitor, dar de o frumusete riguroasa, un fel de rigiditate care impune respect, meditatie, solitudine.

Excursia scurta si balacelile prelungi mi-au starnit foamea, asa ca am demarat la Potos odihnindu-ma la una din terasele extrem de prietenoase de pe plaja, la un peste spada. Portie generoasa, gatita delicios, servirea rapida, chelnerita romanca extrem de amabila, pret decent, la final desert gratuit inghetata cremoasa. De bifat cu toata nadejdea! In plus Potos-ul are preturi sesizabil mai mici fata de capitala Limenas, indiferent ca vorbim de suveniruri, hainute sau orice alt fel de cumparaturi.

Pentru ca dupa amiaza era inca la inceput am marcat pe harta Giola, piscina aratand extrem de incitant din prospectul de prezentare al insulei. Am privit gresit la indicatorul care marca  cate sute de metri sunt pana sus si am lasat masina in prima parcare, luand-o la picior pe un drum singuratic, prafos rosiatic. Pe laterale plantatii de maslini, o proprietate izolata in poarta careia o bunica isi dojenea nepotica ce biciclea prin jur. Bine ca soarele era in scadere, ca deja scosesem limba de-un cot, curgeau torentele pe mine si terminasem provizia de apa! Cand o doamna foarte amabila, grecoaica, ne-a atentionat ca e drum cam lung pana sus, ne-am dat seama ca am citit gresit, dar mai o poveste, mai o tura printre tufisuri, mai un plan cu cine, unde sare si de pe care stanca, am ajuns la destinatie. Prima data am zarit niste blocuri mari de stanca lovite in spume de valuri inalte si apoi putin in dreapta o groapa cu apa inchisa la culoare, pe luciul careia pluteau cativa pestisori, destul de morti. S-a facut liniste, toata lumea dezamagita! Unde-i apa aia transparenta, piscina naturala de un albastru superb??? La o privire mai atenta am vazut ca marea comunica cu gropisnita in cauza printr-o stramtoare micuta si probabil daca nu-s furtuni sau valuri mai puternice, apa nu se poate improspata si devine mata, absolut deloc imbietoare. M-am intors cu spatele la ea si am privit marea in reflexiile soarelui care cobora deja de cealalta parte a muntelui. Era pustiu, iar linistea ritmata de miscarea adanca a marii, imi ducea gandurile departe spre orizont.

Am incheiat seara la o terasa in port la Limenas, la Tzaki, unde am infulecat o negresa bestiala! Un mare plus a fost chelnerul simpatic, care ne-a oferit o portie suplimentara de inghetata din partea casei si o conversatie tare amuzanta.